TÜPRAŞ İZMİR RAFİNERİSİ’NDE İŞÇİLER İŞ BIRAKTI

 21.02.2005

 

İzmir Rafinerisi’nde yapımı süren ve 21 Şubat tarihinde bitirilmesi hedeflenen DHP (EURO-DİZEL) ünitesi inşaat-montaj işini yapan LGE&C (G.Kore) / GÜRİŞ İnşaat ve Mühendislik A.Ş. ortaklığına bağlı çeşitli taşeron firma işçileri bu sabah işbaşı yapmadılar.

 

Sayıları 841 olan bu işçiler yaklaşık üç aydır ücret alamıyorlardı. Geçtiğimiz hafta başlarında, iş yerinde örgütlü bulunan Petrol-İş Sendikası yetkililerine sorunlarını aktaran işçiler, “seslerini duyurabilmek için başka çarelerinin kalmadığını, iki-buçuk aydır evlerine ekmek götürmek için bile çok zorlandıklarını belirterek dertlerine çare aradıklarını” söylediler.

 

Konuyla ilgili olarak, Petrol-İş Sendikası Aliağa şu yetkilileri devreye girerek hem TÜPRAŞ yetkilileri hem de müteahhit firmaların ( LGE&C- GÜRİŞ) yetkilileri ile görüşmeler yaparak sorunun çözülmesi için girişimlerde bulundular.

 

Yaklaşık iki saat süren görüşmelerin ardından işçilere hitaben bir konuşma yapan Petrol-İş Aliağa Şube Başkanı İbrahim DOĞANGÜL; “Sorunun çözümü için belli bir mesafe alındı, bu hafta içinde alacakların ödenmesi için işlemlere başladı. Aksi takdirde, 28 Şubat Pazartesi günü sabahı TÜPRAŞ İzmir Rafineri girişinde bütün işçilerin başında olarak oturma eylemine katılacağım” dedi. Bunun üzerine işçiler, “Petrol-İş Sendikasına güveniyoruz, onlara müteşekkiriz. Ama Pazartesi gününe kadar alacaklarımız verilmez ise bizi kimse çalıştıramaz” diyerek öğleden sonra işbaşı yapmak üzere dağıldılar.

 

Konuyla ilgili olarak görüşünü aldığımız İbrahim DOĞANGÜL; “Sorun yapımcı iki firma, yani

G. Kore şirketi olan LGE&C ile yerli ortağı olan GÜRİŞ arasındaki anlaşmazlıktan kaynaklanıyor. Elbette bu durum işçileri ilgilendirmez. Olan işçilere oluyor, üç aydır evine ekmek götüremeyen insanlardan hiç kimse daha fazla anlayış bekleyemez. Zaten 4857 sayılı iş yasasının 34. Maddesi de işçilere bu hakkı tanıyor. Bu olayın bir başka boyutu da, ülke ekonomisini yakından ilgilendiriyor: Bu firmaların işi bitirmeleri halinde Avrupa standardında (düşük oranlı kükürt içeren) dizel yakıt üretilmeye başlanacak. Ve bu ürünün yaklaşık bir yıllık satış siparişleri dolmuş durumda, yani ünite devreye alınır alınmaz bir yılkı müşterisi (çoğu da ihracat) hazır durumda. 21 Şubat'ta bitirilmek üzere ihale edilen ve yaklaşık % 95’i bitmiş durumda olan ünitede yaşanan bu sorun sadece orada çalışan işçileri değil, bütün ülkeyi yakından ilgilendiriyor.İşin daha ilginç yanı ise, aynı  G.Kore firması TÜPRAŞ KIRIKKALE RAFİNERİSİ’NDE benzer nitelikte ve daha büyük bir üniteyi (yaklaşık 300 milyon $ bir yatırım) yapmak üzere 20 şubat 2005 tarihinde işe başladı. Bakalım bu ünitenin yapımında benzer sorunlar yaşanacak mı? Hep beraber göreceğiz” dedi.