İhale Hükümetin İtibarıdır
Tarhan Erdem
15.01.2004
Ülkemizin cirosu en yüksek sanayi kuruluşu Tüpraş'a verilen
teklif 1.3 milyar dolar. Güngör Uras, "Tüpraş'ın akarı yok,
kokarı yok. Zarar etmiyor. Kâr ediyor. Tüpraş'ı haraç mezat
satmak acaba ne kadar doğru?" diye soruyor ve görüşünü
özetliyor: "Benim, sizin paranızla yapılan Tüpraş'ın
çoğunluk hissesinin, blok olarak haraç mezat satışını içime
sindiremiyorum." (Milliyet, 14 Ocak).
Petrol-İş Sendikası Başkanı Mustafa Öztaşkın, ilk halka
arzda 3.9 milyar
değer biçilen Tüpraş'a son ihalede verilen teklifin 2.5
yıllık kârına eşit olduğunu, ihalenin iptali için dava
açacaklarını söyledi. (Radikal, 14 Ocak)
Ben Tüpraş'ın bilançosunu, ihale dosyasının ayrıntılarını
bilmiyorum, olayı uzaktan izleyenlerdenim. Tüpraş'ın
satılması, gençliğini devletçi ekonomi anlayışıyla yaşamış
biri olarak benim de içime sinmiyor. Benimki ağıt yakmak
gibi, duygusal bir şey! Ancak, 'devlet işi' olan 'ihale'nin
ciddiyet içinde yürütülmesi gerektiğine inanıyorum.
Aylar önce Özelleştirme İdaresi Başkanlığı (ÖİB), yarım
sayfalık gazete ilanlarıyla, Tüpraş'ın satılacağını duyurdu.
İhale dosyası ilgilenenlerce alınabiliyordu.
Bir ihale ilanı ve dosyası ÖİB'nin, sonuçta hükümetin tek
taraflı hazırladığı bir sözleşmedir. O sözleşmeye uygun
tekliflerin, dosyada öngörülmeyen unsurlarla reddedilmesi ne
kadar doğrudur?
Bana göre bugün, ihale dosyaları açılıp, sonuç ilan
edildikten sonra,
Tüpraş'ın 'satılması'nın tartışılması, geç kalmış bir
'muhabbet'tir.
Tüpraş, beş rafineri ile Ditaş Denizcilik'in yüzde 80
hissesine sahiptir. ÖİB bunları ayrı şirketler haline
dönüştürmeden satışa geçmiş; satış koşullarını da kuruluşun
büyüklüğüne göre belirlemiş olmalıdır. İhaleden sonra, 'Az
sayıda teklif geldi' demek doğru değildir. Bizim
belirlediğimiz bu dosyaya, tanıdığımız piyasadan bu kadar
teklif gelmiştir.
Eğer ihale dosyası içeriği yeterli görülmüyorsa, şimdiye
kadar bunlar yazılmalı, tartışılmalıydı. Konu o zaman ele
alınsaydı, eksik ve yanlışlar görülür, teklifler kabul
edilmeden dosyalar geri çekilir, dosya düzeltilir, işe devam
edilir ya da edilmez; kimsenin bir diyeceği olmazdı!
İhale Komisyonu'nun kararının, öznel (sübjektif) nedenlerle
kabul edilmemesini istemek, hükümetin hazırladığı bir
sözleşmeye, hükümetin uymamasını önermektir. Bundan önce,
Tekel'in tütün işletmeleri ihalesinde de, aynı yaklaşım
sergilenmişti. İhale dosyası, fiyat verenler için geçerli,
hazırlayanlar için geçersiz sayılabilir mi?
Fiyatın ucuz olup olmadığını değerlendirmek için
bilançosunu, kâr-zarar hesaplarını bilmek gerekir. Kurumun
çalışma koşulları, alacak ve borçları, personel sözleşmeleri
gibi birçok bilgi elde bulunmadan, büyük bir kuruma fiyat
biçmek kolay değildir.
İhale dosyasında, fiyatın nesnel unsurlarla az görülmesi,
ihalenin iptal edilme yolu açık tutulmuşsa, ihale komisyonu
fiyatı değerlendirip karar vermeliydi. Komisyon görevini
bitirip, konuyu Rekabet Kuruluna ilettiğine göre, ya yetkisi
olmadığından fiyatı değerlendirmemiş, ya da teklifi uygun
görmüştür.
Teklif sahipleri ihale dosyası içeriğine uymuşlarsa, hükümet
de, dosyada neyi vaat etmişse onu yapmalıdır. Aksine
davranılırsa itibar azalır, bundan sonraki ihalelere macera
sevenler girer.
|