Özelleştirme ve Kamu Yararı
Taha Akyol
Milliyet/04.06.2004
TÜPRAŞ'TA özelleştirmeyi durdurmak için sendika dört dava
açtı ve verilen dört yürütme kararını üst mahkemeler dört
defa kaldırdı!
Son olarak 'ilk mahkeme' niteliğindeki Ankara 10. İdare
Mahkemesi yürütmeyi durdurdu. 'Üst mahkeme' niteliğindeki
Bölge İdare Mahkemesi ise, özelleştirmeyi hukuka uygun buldu
ve yürütmeyi durdurma kararını kaldırdı.
Aradan üç gün geçti, aynı ilk mahkeme, yürütmeyi durdurduğu
gerekçelerle özelleştirmeyi tümden iptal etti!
Şimdi dava Danıştay'a gidecek. Danıştay dosyayı ivedilikle
ele almazsa, TÜPRAŞ'ın akıbeti bir yıl sonra belli olacak!
Döviz, faiz, dış borçlanma maliyeti, yatırım ve nihayet
TÜPRAŞ'ın değeri bu bir yıllık gecikmeden nasıl etkilenecek?
MAHKEMELERİN birbiriyle çelişen kararları özetle şöyle:
İlk mahkeme: "İhalede teklif belirli şartların
gerçekleşmesine bağlı olarak verilmiştir. Şarta bağlı teklif
geçerli sayılarak işlem yapılamaz."
Üst mahkeme: "İhale şarta bağlı yapılmamıştır. Şart koşma
gibi görülen hususlar teklif edilen bedele değil, bedelin
iyileştirilmesine ilişkindir. İhale hukuka uygundur."
İlk mahkeme: "Azami rekabeti gerçekleştirerek daha yüksek
fiyat almak için ihalenin açık artırmayla yapılması
gerekirdi. İki firmanın katıldığı ihalenin kapalı zarf
usulüyle yapılması kamu zararına olmuştur."
Üst mahkeme: "İhale usulünde idarenin takdir yetkisi vardır.
TÜPRAŞ'ın özelleştirilmesinde pazarlığa kapalı zarf usulüyle
başlanmış ve pazarlık sürdürülerek fiyat 600 milyon dolardan
1 milyar 302 milyon dolara çıkarılmıştır. Kamu yararına ve
hukuka uygundur."
İPTAL kararı veren mahkeme, TÜPRAŞ'ın bedelinin peşin mi,
vadeli mi ödeneceğinin baştan belirtilmemesini de iptal
sebebi sayıyor. Halbuki bu konu bellidir: Firma ödeme için
vade isterse yüzde 7 faiz ödüyor! Bundan kurtulmak için,
TÜPRAŞ'ı alan konsorsiyum peşin ödeme yapacaktı!
Eski özelleştirmelerde ise peşin ödeyene indirim
yapılıyordu. Her ikisi de normal piyasa işlemidir.
İptal kararı veren mahkeme yukarıdaki sebeplerle TÜPRAŞ'ın
özelleştirilmesini "kamu yararına ve hukuka aykırı" buluyor.
Halbuki hukuka uygunluğunu üst mahkeme tespit etmişti.
"Kamu yararı" mı?
Şimdi Hazine TÜPRAŞ'tan gelecek 1 milyar 300 milyon dolar
kadar fazladan borçlanacak! Buna göre faiz ödeyecek! Döviz
bundan etkilenecek!
TÜPRAŞ özelleşseydi, teknolojik yenilenme için gereken 760
milyon doları da özel şirket yatıracaktı. Şimdi ya TÜPRAŞ
eskiyecek veya bu parayı devlet yatıracak; borç ve faizini
siz hesap edin!
Türkiye'de özelleştirme böyle tökezlendikçe yabancı sermaye
gelmemeye devam edecek, ihalelere az sayıda şirket gireceği
için kamu malları istendiği kadar fiyat bulamayacak!
TÜPRAŞ'a yatırılacak 1 milyar 300 milyon dolar bir yıl
bekleyip duracak mı, başka ülkelerde yatırıma mı gidecek?
TELEKOM'da özelleştirmenin gecikmesiyle uğranan kayıp
meydanda iken, TÜPRAŞ'ta özelleştirmenin duraklamasında
"kamu yararı" görmek mümkün mü? Sorun buradadır, hukuk
biliminde değil. |