Çıtayı
yükselten TAV'a teşekkür borçluyuz
Aydın Ayaydın
14.06.2005 / Sabah
Özelleştirmede geldiğimiz nokta
hiç de içaçıcı değil. 1980'li yıllardan beri yapamadığımız
özelleştirmeyi, bizden çok daha sonra başlayan Doğu Avrupa
ülkeleri çoktan bitirdi.
Özelleştirmede bürokratik ve
hukuksal nedenlerden dolayı arpa boyu yol alamadık.
Bunun için stratejik öneme sahip çok değerli KİT'lerimizin
değeri de günden güne eriyor.
Tüpraş'ı satışa
çıkardığımızda piyasa değeri 1.9 milyar dolardı. Satış
sürecindeki bürokratik hatalardan dolayı idari yargı
engeline takıldı. Şimdi tekrar satışta. İlgilenen firmalar
son hazırlıklarını yapıyor. Telekom satışından elde
edilecek gelir için bir zamanlar 30 milyar dolardan
bahsedilirdi. O tarihlerde Türkiye'nin borçları da o
kadardı. Bugün ise borç miktarı 10'a katlanırken, Telekom
için düşünülen en yüksek değer 10 milyar dolar.
Erdemir, ülkemizin en
önemli KİT'lerinin başında yer alıyor. Verimli çalışmadığı
herkesçe biliniyor. Rantabl çalıştırılması halinde geliri
birkaç kat artacağı belli. Bugüne kadar her iktidar
döneminde siyasilerin en fazla etkisini gösterdiği KİT'lerin
başında gelir. İktidar partilerinin eski milletvekilleri ve
ilçe başkanlarının söz sahibi olduğu, arpalık olarak
nitelendirilen Erdemir'de yandaşların nasıl işe alındığını
hepimiz biliriz. Erdemir'in bugünkü piyasa değeri 2
milyar dolar, ihalesi ile ilgilenen firmalarında iştahı
kabarıyor.
Özelleştirmenin önünü açtı
Özelleşecek olan bu üç
şirketimizi bir kenara bırakıyor, geçen haftasonu Atatürk
Havalimanı İç ve Dış Hat Terminalleri'nin ihale
sonuçlarına dönmek istiyorum. İstanbul Atatürk Havalimanı iç
ve dış hat terminallerini yapıp işleten TAV'ın
işletme süresinin bitmesi üzerine yeniden ihaleye çıkarıldı.
İhale sürecinde çok şeyler yazıldı, çizildi. Hafta sonunda
yapılan ihalede 15.5 yıl için TAV 2.950 milyar dolar gibi
kimsenin tahmin etmediği bir teklifle ihaleyi aldı. TAV'ın
üç ortağından ikisi Türk firması. Bu firmalar Tepe ve Akfen.
Her iki firmayı da kutlamak gerekir.
Tepe ve Akfen sadece
Atatürk Havalimanı ihalesini almadılar. Aynı zamanda daha
değerli özelleştirme yapabileceğimizi gösterdi. Önümüzdeki
günlerde ihalesi yapılacak Tüpraş, Telekom ve Erdemir'i
borsa değerlerinin 3 - 4 katı yükseğine satabileceğimizi
gösterdi.
Nasıl mı? Eğer, siz söz konusu
şirketleri, yüzde 20'si peşin, geri kalanı 15 yıla yayılan
taksitlerle satabilirseniz, beklenenin çok üzerinde gelir
elde etme imkanına kavuşursunuz.
Örneğin Atatürk Havalimanı
kiralama yerine satışa çıksaydı, hangi Türk müteşebbisi 3
milyar dolar verecekti? Türkiye'de bu denli yüksek
rakamların altına girebilecek sermaye birikimine sahip
şirket yok. O zaman da yabancılar bugünkü kiralama bedeline
bile ulaşacağı şüpheli bir rakamla, Atatürk Havalimanı
terminallerini satın alacak ve alkışlanacaktı!
"Şimdi çalıştır, kazan, borcunu
öde" yöntemiyle (ister kiralama, ister satış) Türkiye'nin en
değerli şirketlerini satışa çıkarabilir ve bunları alması
için Türk müteşebbislerinin önünü açabiliriz...