Mehmet Kutman'a
sorular
Yiğit Bulut
Referans
03.10.2005
Son dönemde Ofer ve CanWest ile ilişkisi ile öne çıkan Global
Holding'in patronu Mehmet Kutman'ın açıklamaları kamuoyunun cevap
beklediği soruların hiçbirine cevap niteliği taşımıyor. Kutman'ın
kamuoyunun yanıt beklediği sorulara açıklık getirmesi gerekiyor.
Global Holding’in patronu olarak tanıdığımız, son dönemde OFER ve
CANVEST ile ilişkisi ile öne çıkan Kutman, davetimize rağmen ekonomi
programcıları ile TV ekranlarına çıkmadı. Saygı duyuyorum.
Tartışılan konuların detaylarını iyi bilen ekonomi programcılarının
sorularını cevaplamayınca, tercihi kendince rahat ve kolay konuştuğu
bir program oldu. Tercihine saygı duyuyorum. Yalnız, açıkladıklarına
rağmen kamuoyunun cevap beklediği soruların hiçbirine cevap
alamadığını belirtmek ve aşağıdaki soruları kendisine yeniden sormak
istiyorum...
İsterse cevaplarını yazılı gönderebilir, isterse Parametre veya
Finans Analiz programlarına gelebilir, veya kendi seçtiği bir TV’de
beni de yayına davet ederek tartışmamıza imkan sağlayabilir...
Sorulara gelince...
1- ÖİB, Tüpraş'ın yüzde 14.76'sını blok olarak Global Menkul
Değerler isimli aracı kurum vasıtasıyla yabancı fonlara sattı mı?
2- Bu satış yapılırken diğer banka ve aracı kurumların haberi oldu
mu?
3- Bu satış için piyasa değeri üzerinden iskonto yapıldı mı? Yukarı
trend gösteren bir borsada, kısa bir süre sonra blok satılacak bir
şirket için iskonto yapmak doğru mu?
4- SPK, 12.5.2005 tarih ve 19/607 sayılı kurul kararı ile, bu ÖYK
kararının kamuya açıklanmamasının kurulun seri: VIII, No: 39 Özel
Durumların Kamuya Açıklanmasına İlişkin Esaslar Tebliği'ne
'aykırılık oluşturduğunu' belirleyerek, mevzuata uyum konusunda
gerekli dikkat ve özeni göstermesi konusunda ÖİB'nin
bilgilendirilmesine ve anılan ÖYK kararının İMKB bülteninde ilan
edilmesine karar verdi mi?
5- SPK, Global Menkul Değerler yöneticileri hakkında “insider
trading” yani “içeriden öğrenenlerin ticareti” ile ilgili soruşturma
açtı mı?
6- SPK’nın “Tüpraş'ın yüzde 14.76, kamuya açıklanmış bir ÖYK
kararına dayalı olarak Global isimli aracı kuruluşa satılması,
üstelik de şirketin talebi üzerine bu satışın yapılması, üstelik
satışın şirketin piyasa değerinin altında bir bedelle yapılması,
kamuya açıklanmamış ÖYK kararından bu aracı kuruluşun bir şekilde
haberdar edilmesi” gibi tespitleri doğru mu?
7- Milliyet Gazetesi'nin haberinde ortaya çıkan ; OFER-UNAKITAN gece
görüşmesi doğru mu? OFER yetkilileri iddia edilen o saatte Ankara’ya
geldi mi? Güvenlik kameralarında konuyla ilgili görüntü var mı?
8- Kuşadası Limanı ihalesini Global-Ofer ikilisinden önce Limaş adlı
yerel işadamları konsorsiyumu kazandı mı? Limaş'ın kredisi gelene
kadar, ÖİB süre uzatım kolaylığı sağladı mı? Sağlamadıysa neden?
Limaş'ın fiyatı ile Global-Ofer'in fiyatı arasında ne kadar fark
vardı? Hangisi daha yüksekti?
9- İhale sonrası Limaş devreden çıkınca yeni kazanana 'denize kazık
dolgu yaparak yer kazanma ve liman içinde DENİZE SIFIR, yani Kıyı
Kanunu'na tamamen aykırı, 56 adet turistik işyeri inşa etme izni
verildi mi?' Bu iznin verilmesi için herhangi bir kanuni yeni
düzenleme yapıldı mı? Aynı yöntem Galataport için de geçerli mi?
Yani denize kazık dolgu yapılabilecek mi?
10- Kazık dolgu için 'Ege Denizi' mi kiralanmış oldu? Yerel bir
gazetenin iddia ettiği, Hürriyet Gazetesi'nin de belgeyi yayınladığı
gibi, kira kontratında 'Ege Denizi' ibaresi var mı? Deniz hukuken
Hazine'ye dahi kiralanamaz ve devredilemez sadece devletin malı
sayılabilir iken, hangi kurum hangi yetkiyle bu kazık dolguya izin
verdi?
11- İhaleyi kazanan taraf adına konuşanlar, yaptıkları basın
toplantılarında (Mehmet Kutman) kendisine hatırlatılan
'yönetmelikler' ile ilgili çekincelere 'Gerekirse kanun çıkar' diye
cevap verdi mi?
12- Kuşadası Limanı'nda yapılan işyerlerine kim ruhsat verdi? Bu
ruhsatlar hangi kanuna, hangi yönetmeliğe göre verildi? Belediye
bütün bunlar olurken nasıl davrandı? Bu uygulama için TBMM'de kanuni
düzenleme yapıldı mı? Liman işletmeciliği için açılan ihalede dükkân
inşa etme ve kiraya verme hakkı nereden doğdu? ÖİB'nin böyle bir
yetkisi olabilir mi? İhale öncesi buraya bu şekilde işyeri
yapılabileceğini diğer firmalar biliyorlar mıydı? Bilselerdi fiyat
çok farklı olmaz mıydı?
13- Türkiye’de pazarladığınız kruvaziyer turizminin İstanbul’a ve
boğaza nasıl bir yük ve kirlilik getireceğini araştırdınız mı?
Ofer’in gemileri daha önce bazı bölgelerde “yasadışı boşaltma”
yaptıkları ve kirliliğe sebep oldukları için ceza aldılar mı? Bazı
noktalara girişleri yasaklandı mı?
Sonuç: Bu soruların hepsi cevap bekliyor. Bunları yapanlar şunu
bilsinler ki; biz bu ülkeyi dünyanın en büyük güçlerine karşı
savaşarak yoktan yarattık. Tüpraş’ın 14.76’sını da, limanlarımızı
da, bunları ele geçirenleri kim desteklerse desteklesin, geri almayı
biliriz...
Not: Kutman bu sorulara yazılı cevap gönderirse bu köşede aynen
sizlere aktaracağım...
|