28 Şubat
2009
CUMARTESİ |
Resmî Gazete |
Sayı : 27155
(Mükerrer) |
KANUN |
|
BAZI KANUNLARDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASI
HAKKINDA KANUN
Kanun No. 5838
Kabul Tarihi:
18/2/2009
MADDE 1 –
25/8/1999
tarihli ve 4447 sayılı İşsizlik
Sigortası Kanununa aşağıdaki geçici
madde eklenmiştir.
“GEÇİCİ
MADDE 8 – 2008 ve 2009 yıllarında kısa
çalışma için yapılan başvurulara
münhasır olmak üzere, ek 2
nci maddenin
ikinci fıkrasında kısa çalışma için
öngörülen azami üç aylık süre, altı ay
olarak uygulanır; üçüncü fıkrasında
öngörülen kısa çalışma ödeneği miktarı %
50 oranında artırılarak ödenir ve kısa
çalışma ödeneği olarak yapılan ödemeler,
başlangıçta belirlenen işsizlik ödeneği
süresinden düşülmez. Bu maddenin
yayımı tarihinden önce uygunluk tespiti
yapılan kısa çalışma başvurularında
süre, işverenin talebi halinde aynı
şartlarla ve bu maddede öngörülen süreyi
aşmamak kaydıyla uzatılır.
Bu maddede öngörülen ödenek
miktarı aynı kalmak kaydıyla, kısa
çalışma süresini altı ay daha uzatmaya
Bakanlar Kurulu yetkilidir. Ancak, bu
dönemde kısa çalışma ödeneği olarak
yapılan ödemeler, başlangıçta belirlenen
işsizlik ödeneği süresinden düşülür.”
MADDE 2 –
31/5/2006
tarihli ve 5510 sayılı Sosyal Sigortalar
ve Genel Sağlık Sigortası Kanununun 97
nci
maddesinin yedinci fıkrası aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
“Sağlık hizmeti sunucuları,
sunmuş oldukları hizmetlere ilişkin bir
ay içinde düzenledikleri fatura ve eki
belgeleri izleyen ayın
onbeşine
kadar Kuruma teslim ederler. Fatura
teslim tarihi; süresi içinde teslim
edilen faturalar için teslim edildiği
ayın onbeşinci
günü, süresi içinde teslim edilmeyen
faturalar için ise teslim edildiği ayı
takip eden ayın
onbeşinci günü olarak kabul
edilir. Fatura bedelinin tamamı, fatura
teslim tarihinden itibaren, altmış gün
içinde, sağlık hizmet sunucularına avans
olarak ödenir. Fatura ve eki belgeler,
fatura teslim tarihinden itibaren üç ay
içinde incelenerek avans hesabı
kapatılır. İnceleme süresinin takip eden
mali yıla sirayet etmesi durumunda,
avans artıkları hakkında 5018 sayılı
Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanununun
35 inci maddesindeki akreditiflere
ilişkin hükümler uygulanır.”
MADDE 3 – 5510
sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık
Sigortası Kanununun 100 üncü maddesinin
dördüncü fıkrasından sonra gelmek üzere
aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“Üçüncü fıkra hükümleri
çerçevesinde yetkilendirilen kamu
idaresi, yetkilendirildiği hususlarla
sınırlı olarak kendi mevzuatında yer
alan yetkileri kullanabilir.”
MADDE 4 – 5510
sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık
Sigortası Kanununun 102
nci
maddesinin birinci fıkrasına aşağıdaki
bent eklenmiş, ikinci fıkrasında yer
alan “(a) ve (b) bentlerinde” ibaresi
“(b) bendinde” olarak değiştirilmiş ve
üçüncü fıkrasında geçen “8 inci,”
ibaresinden sonra gelmek üzere “9 uncu,”
ibaresi eklenmiştir.
“j) 9 uncu maddesinin
birinci fıkrasının (a) bendine göre
sigortalılığı sona erenlere ilişkin
bildirim ile 506 sayılı Kanunun geçici
20 nci
maddesinde yer alan sandıklara, sandık
iştirakçiliğinin başlama veya sona
ermesine ilişkin bildirimi, süresi
içinde ya da Kurumca belirlenen şekle ve
usule uygun olarak yapmayanlar veya
Kurumca internet, elektronik veya
benzeri ortamda göndermekle zorunlu
tutulduğu halde anılan ortamda
göndermeyenler hakkında, her bir
sigortalı veya sandık iştirakçisi için
asgari ücret tutarında idari para cezası
uygulanır.”
MADDE 5 – 5510
sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık
Sigortası Kanununa aşağıdaki ek madde
eklenmiştir.
“Kuruma yapılan bazı
bildirimlerin yeterli sayılması
EK MADDE 1 – İşverenler
tarafından 8 inci, 9 uncu ve 11 inci
maddelere göre Kuruma yapılan sigortalı
ve işyerlerine ilişkin bildirimler; 5953
sayılı Basın Mesleğinde Çalışanlarla
Çalıştıranlar Arasındaki Münasebetlerin
Tanzimi Hakkında Kanunun 3 üncü maddesi,
2821 sayılı Sendikalar Kanununun 62
nci maddesi,
4447 sayılı İşsizlik Sigortası Kanununun
48 inci maddesi ve 4857 sayılı İş
Kanununun 3 üncü maddesi hükümleri
uyarınca Bakanlık ile ilgili bölge
müdürlüklerine ve Türkiye İş Kurumuna
yapılması gereken bildirimlerin yerine
geçer.
Ticaret sicili
memurluklarınca işyeri tesciline ilişkin
Kuruma yapılan bildirimlerin dışında,
ayrıca Bakanlık ilgili bölge müdürlüğüne
bildirimde bulunulmaz.
Geçici 20
nci maddede
belirtilen sandıklar, Kuruma devir
tarihine kadar iştirakçilerinin sandıkla
ilgilerinin başlama ve sona ermesine
ilişkin bildirimlerini en geç on gün
içinde Kuruma yaparlar.
Bu maddenin uygulanmasına
ilişkin usul ve esaslar Bakanlıkça
çıkarılacak yönetmelikle belirlenir.”
MADDE 6 –
5/5/1983
tarihli ve 2822 sayılı Toplu İş
Sözleşmesi, Grev ve Lokavt Kanununun 12
nci
maddesinin üçüncü fıkrasının sonuna
aşağıdaki cümle eklenmiştir.
“Bakanlık; yetkili sendikanın
belirlenmesinde ve istatistiklerin
düzenlenmesinde, kendisine gönderilen
üyelik ve istifa bildirimleri ile Sosyal
Güvenlik Kurumuna yapılan işçi
bildirimlerini esas alır.”
MADDE 7 –
4/11/2004
tarihli ve 5253 sayılı Dernekler
Kanununun 10 uncu maddesinin ikinci
fıkrasının sonuna aşağıdaki cümle
eklenmiştir.
“4857 sayılı İş Kanununun 30 uncu
maddesi çerçevesinde özürlülerin ve eski
hükümlülerin mesleki eğitim ve mesleki
rehabilitasyonu,
kendi işlerini kurmaları,
özürlülerin iş bulmasını sağlayacak
destek teknolojilerine ilişkin projeler
ile benzeri projelerde bu oran aranmaz.”
MADDE 8 –
31/12/1960
tarihli ve 193 sayılı Gelir Vergisi
Kanununun; 119 uncu maddesine aşağıdaki
fıkra, geçici 74 üncü maddesinden sonra
gelmek üzere aşağıdaki geçici madde
eklenmiştir.
“Maliye Bakanlığı, 94 üncü
maddeye göre
tevkifat yapacaklardan on ve daha
az hizmet erbabı çalıştıranlar ile
hizmet erbabı çalıştırmayanlara ilişkin
olarak beyanname verme süresinden
itibaren üç ayı geçmeyecek şekilde,
ödeme zamanı belirlemeye yetkilidir.”
“GEÇİCİ MADDE 75 –
31/12/2013
tarihine kadar, 28/2/2008 tarihli ve
5746 sayılı Araştırma ve Geliştirme
Faaliyetlerinin Desteklenmesi Hakkında
Kanunun 3 üncü maddesinin ikinci
fıkrasında belirtilen Ar-Ge
ve destek personelinin, bu çalışmaları
karşılığında elde ettikleri ücretleri
üzerinden asgari geçim indirimi
uygulandıktan sonra hesaplanan gelir
vergisinin; doktoralı olanlar için yüzde
90’ı, diğerleri için yüzde 80’i
verilecek muhtasar beyanname üzerinden
tahakkuk eden vergiden indirilmek
suretiyle terkin edilir. Bu süre
içerisinde, anılan maddenin bu maddeye
aykırı olan hükmü uygulanmaz.”
MADDE 9 –
13/6/2006
tarihli ve 5520 sayılı Kurumlar Vergisi
Kanununun 32 nci
maddesinden sonra gelmek üzere aşağıdaki
32/A maddesi eklenmiştir.
“İndirimli kurumlar vergisi
MADDE 32/A – (1) Finans ve
sigortacılık sektörlerinde faaliyet
gösteren kurumlar, iş ortaklıkları,
taahhüt işleri,
16/7/1997 tarihli ve 4283 sayılı
Kanun ile 8/6/1994 tarihli ve 3996
sayılı Kanun kapsamında yapılan
yatırımlar ile
rödovans sözleşmelerine bağlı
olarak yapılan yatırımlar hariç olmak
üzere, bu maddenin ikinci fıkrasında
belirtilen ve Hazine Müsteşarlığı
tarafından teşvik belgesine bağlanan
yatırımlardan elde edilen kazançlar,
yatırımın kısmen veya tamamen
işletilmesine başlanılan hesap
döneminden itibaren yatırıma katkı
tutarına ulaşıncaya kadar indirimli
oranlar üzerinden kurumlar vergisine
tabi tutulur.
(2) Bu maddenin
uygulamasında yatırıma katkı tutarı,
indirimli kurumlar vergisi uygulanmak
suretiyle tahsilinden vazgeçilen vergi
yoluyla yatırımların Devletçe
karşılanacak tutarını, bu tutarın
yapılan toplam yatırıma bölünmesi
suretiyle bulunacak oran ise yatırıma
katkı oranını ifade eder. Bakanlar
Kurulu;
a) İstatistikî bölge
birimleri sınıflandırması ile kişi
başına düşen milli gelir ve
sosyo-ekonomik
gelişmişlik düzeylerini dikkate almak
suretiyle illeri gruplandırmaya ve
gruplar itibarıyla teşvik edilecek
sektörleri ve bunlara ilişkin yatırım ve
istihdam büyüklüklerini belirlemeye,
b) Her bir il grubu için
yatırıma katkı oranını % 25’i, yatırım
tutarı 50 milyon Türk Lirasını aşan
büyük ölçekli yatırımlarda ise % 45’i
geçmemek üzere belirlemeye, kurumlar
vergisi oranını % 90’a kadar indirimli
uygulatmaya,
c) Yatırım harcamaları
içindeki arsa, bina, kullanılmış makine,
yedek parça, yazılım, patent, lisans ve
know-how
bedeli gibi harcamaların oranlarını ayrı
ayrı veya
topluca sınırlandırmaya,
yetkilidir.
(3) İkinci fıkraya göre
yatırıma katkı ve vergi oranı farklı
illerde aynı mükellef tarafından yapılan
yatırımlarda, toplam yatırımın her bir
ile isabet eden oranına göre ilgili ilin
yatırıma katkı oranı ve indirimli vergi
oranı uygulanır.
(4) Tevsi yatırımlarda,
elde edilen kazancın işletme bütünlüğü
çerçevesinde ayrı hesaplarda izlenmek
suretiyle tespit edilebilmesi halinde,
indirimli oran bu kazanca uygulanır.
Kazancın ayrı bir şekilde tespit
edilememesi halinde ise indirimli oran
uygulanacak kazanç, yapılan tevsi
yatırım tutarının, dönem sonunda kurumun
aktifine kayıtlı bulunan toplam sabit
kıymet tutarına (devam eden yatırımlara
ait tutarlar da
dahil) oranlanması suretiyle
belirlenir. Bu hesaplama sırasında
işletme aktifinde yer alan sabit
kıymetlerin kayıtlı değeri, yeniden
değerlenmiş tutarları ile dikkate
alınır. İndirimli oran uygulamasına
yatırımın kısmen veya tamamen faaliyete
geçtiği geçici vergi döneminde başlanır.
(5) Hesap dönemi itibarıyla
ikinci fıkrada belirtilen şartların
sağlanamadığının tespit edilmesi
halinde, söz konusu vergilendirme
döneminde indirimli vergi oranı
uygulanması nedeniyle zamanında tahakkuk
ettirilmemiş vergiler, vergi
ziyaı cezası
uygulanmaksızın gecikme faiziyle
birlikte tahsil olunur.
(6) Yatırımın faaliyete
geçmesinden önce devri halinde, devralan
kurum, aynı koşulları yerine getirmek
kaydıyla indirimli vergi oranından
yararlanır.
(7) Yatırımın kısmen veya
tamamen faaliyete geçmesinden sonra
devri halinde indirimli vergi oranından
devir tarihine kadar devreden, devir
tarihinden sonra ise devralan, aynı
koşulları yerine getirmek kaydıyla
yatırıma katkı tutarının kalan kısmı
için yararlanır.
(8) Bu madde gelir vergisi
mükellefleri hakkında da uygulanır.
(9) Bu maddenin
uygulanmasına ilişkin usul ve esasları
belirlemeye Maliye Bakanlığı
yetkilidir.”
MADDE 10 – 5520
sayılı Kurumlar Vergisi Kanununa
aşağıdaki geçici maddeler eklenmiştir.
“GEÇİCİ MADDE 3 – (1) Bu
Kanunun 2 nci
maddesinin birinci fıkrasında belirtilen
fonlardan, katılımcıları ya da
kurucuları tam mükellef gerçek kişi veya
kurum olmayanların portföylerini yöneten
ve Sermaye Piyasası Kurulunun izniyle
kurulan portföy
yönetim şirketleri, geçici 1 inci
maddenin üçüncü fıkrasının uygulanması
yönünden bu fonların iş merkezi olarak
değerlendirilmez, daimi temsilcileri
sayılır.
GEÇİCİ MADDE 4 – (1)
Münhasıran tekstil,
konfeksiyon ve hazır giyim, deri
ve deri mamulleri sektörlerinde
faaliyette bulunanlardan üretim
tesislerini Bakanlar Kurulunca
belirlenen illere 31/12/2010 tarihine
kadar nakleden ve asgari 50 kişilik
istihdam sağlayan mükelleflerin, bu
illerdeki işletmelerinden sağladıkları
kazançlar için nakil tarihini izleyen
hesap döneminden itibaren beş yıl
süreyle kurumlar vergisi oranını % 75'i
geçmemek üzere indirimli uygulatmaya
Bakanlar Kurulu yetkilidir. Bu madde
hükmünden gelir vergisi mükellefleri de
yararlanır. Bu maddenin uygulanmasına
ilişkin usul ve esasları belirlemeye
Maliye Bakanlığı yetkilidir.”
MADDE 11 –
25/10/1984
tarihli ve 3065 sayılı Katma Değer
Vergisi Kanununun 12
nci
maddesinin (1) numaralı fıkrası
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“1. Bir teslimin ihracat
teslimi sayılabilmesi için aşağıdaki
şartlar yerine getirilmiş olmalıdır:
a) Teslim yurt dışındaki
bir müşteriye veya bir serbest bölgedeki
alıcıya ya da yetkili gümrük
antreposu işleticisine yapılmalı veya
mallar yetkili gümrük antreposu
işleticisine tevdi edilmelidir.
b) Teslim konusu mal
Türkiye Cumhuriyeti gümrük bölgesinden
çıkarak bir dış ülkeye veya bir serbest
bölgeye vasıl olmalı ya da yetkili
gümrük antreposuna konulmalıdır. Teslim
konusu malın ihraç edilmeden önce yurt
dışındaki alıcı adına hareket eden yurt
içindeki firmalar veya bizzat alıcı
tarafından işlenmesi veya herhangi bir
şekilde değerlendirilmesi durumu
değiştirmez.
Yetkili gümrük antrepoları
ile buralarda düzenlenmesi zorunlu
belgeleri belirlemeye, konulacak malın
cinsi ve miktarı ile bunların antrepoda
bekleme sürelerine ilişkin olarak
sınırlama getirmeye, Gümrük
Müsteşarlığının görüşü alınmak suretiyle
Maliye Bakanlığı yetkilidir.
Yetkili gümrük
antrepolarının işleyişine ilişkin olarak
bu fıkra uyarınca belirlenen esaslara
uyulmaması halinde
ziyaa uğratılan vergi, buna
ilişkin olarak kesilecek ceza ve
hesaplanacak gecikme faizinin
ödenmesinden katma değer vergisi iadesi
alanla birlikte antrepo işleticisi de
müteselsilen
sorumludur.”
MADDE 12 – 3065
sayılı Katma Değer Vergisi Kanununun 29
uncu maddesinin (2) numaralı fıkrasının
sonunda yer alan “Yılı içinde mahsuben
iade edilemeyen vergi nakden iade
edilir. Bakanlar Kurulu, vergi nispeti
indirilen mal ve hizmet grupları ile
sektörler itibarıyla,
amortismana
tabi iktisadi kıymetler dolayısıyla
yüklenilen katma değer vergisinin iade
hakkını kaldırmaya; Maliye Bakanlığı, bu
fıkranın uygulanmasına ilişkin usul ve
esasları belirlemeye yetkilidir.”
ibaresi “Yılı içinde mahsuben iade
edilemeyen vergi izleyen yıl içinde
talep edilmesi şartıyla nakden veya
mükellefin yukarıda sayılan borçlarına
mahsuben iade edilir. Bakanlar Kurulu,
vergi nispeti indirilen mal ve hizmet
grupları ile sektörler itibarıyla, iade
hakkını kısmen veya
tamamen ya da amortismana tabi
iktisadi kıymetler dolayısıyla
yüklenilen katma değer vergisi ile
sınırlı olmak üzere kaldırmaya; Maliye
Bakanlığı, bu fıkranın uygulanmasına
ilişkin usul ve esasları belirlemeye
yetkilidir.” şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE 13 – 6/6/2002
tarihli ve 4760 sayılı Özel Tüketim
Vergisi Kanununun eki (I) sayılı
Listenin (B) cetvelinde yer alan bazı
mallara ilişkin özel tüketim vergisi, bu
Kanuna ekli (1) sayılı cetvelde
karşılarında gösterildiği tutarlarda
tespit edilmiş, aynı (I) sayılı Listenin
(B) cetveline, bu Kanuna ekli (2) sayılı
cetvelde yer alan
G.T.İ.P. numaralı mallar, vergi
tutarları ile birlikte eklenmiştir.
MADDE 14 –
13/7/1956
tarihli ve 6802 sayılı Gider Vergileri
Kanununun 39 uncu maddesinin birinci
fıkrasının (c) bendi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiş, aynı fıkraya aşağıdaki
bent eklenmiş ve maddenin ikinci fıkrası
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“c) Kablolu, kablosuz ve
mobil internet servis sağlayıcılığı
hizmeti % 5,
d) (a), (b) ve (c) bentleri
kapsamına girmeyen diğer
telekomünikasyon hizmetleri %15,”
“Birinci fıkranın (a), (b),
(c) ve (d) bentlerinde yer alan
hizmetlerin birlikte veya birbiriyle
bağlantılı olarak verilmesi halinde, her
hizmet tabi olduğu oran üzerinden
vergilendirilir. Bakanlar Kurulu, % 25
ve % 15 oranlarını ayrı
ayrı veya
birlikte % 5’e, % 5 oranını ise sıfıra
kadar indirmeye ve bu oranları kanuni
oranlarına kadar artırmaya yetkilidir.”
MADDE 15 –
1/7/1964
tarihli ve 488 sayılı Damga Vergisi
Kanununa ekli (1) sayılı tablonun “IV-
Makbuzlar ve diğer kağıtlar” başlıklı
bölümünün ikinci fıkrasının sonuna
aşağıdaki bent eklenmiştir.
“f) Elektronik ortamda
birlikte verilen muhtasar
beyanname ve sigorta prim
bildirgesinden
sadece
muhtasar beyanname için
20 TL”
MADDE 16 –
2/7/1964
tarihli ve 492 sayılı Harçlar Kanununun
63 üncü maddesinin ikinci fıkrasından
sonra gelmek üzere aşağıdaki fıkra
eklenmiştir.
“Kat irtifaklı gayrimenkul
devir ve iktisaplarında harç, devir ve
iktisap bedelinin tamamı üzerinden
hesaplanır.”
MADDE 17 – 492
sayılı Harçlar Kanununun (4) sayılı
tarifesinin “I-Tapu işlemleri” başlıklı
bölümünün 12 numaralı fıkrası, 13
numaralı fıkrasının (a) ve (c) bentleri
ile 20 numaralı fıkrasının (e) bendi
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“12. Satış vaadi
sözleşmeleri ile irtifak hakkı tesisi
vaadi sözleşmelerinin tapu siciline
şerhinde, sözleşmede yazılı bedel
üzerinden (Bu bedel, sözleşmeye konu
gayrimenkulün emlak vergisi değerinden
az, emlak vergisi değerinin iki katından
çok olamaz) bedelsiz olanlarında emlak
vergisi değeri üzerinden (Binde
5,4)”
“a) Arsa ve arazi üzerine
inşa olunacak bina
vesair
tesislerin tescilinde (Her bir
bağımsız bölüm
vesair tesis
için) 100 TL
Bayındırlık ve
İskan
Bakanlığının görüşü alınarak Maliye
Bakanlığınca tespit ve ilan
edilmiş bulunan sosyal mesken,
işçi
evleri ve bunlardan daha düşük
nitelikteki meskenlerin
tescilinde (Her bir bağımsız
bölüm için)
50 TL
Tapu siciline tescil
yapılmaması halinde de bu harcın tahsili
aynı esaslar
dahilinde yürütülür.”
“c) (a) fıkrası dışında
kalan her nevi cins ve kayıt tashihinde
(her bir işlem için) 50 TL”
“e) Gayrimenkul üzerine
irtifak hakkı tesis ve devrinde
(634
sayılı Kat Mülkiyeti Kanununa göre
yapılan kat
irtifakları hariç olmak üzere)
tesis ve devir için ödenen
bedel
(Bu bedel, üzerinde hak tesis edilen
gayrimenkulün
emlak
vergisi değerinin iki katından çok
olamaz) üzerinden
devir
alan için
(Binde 15)”
MADDE 18 – 19/3/1985
tarihli ve 3167 sayılı Çekle
Ödemelerin Düzenlenmesi ve Çek
Hamillerinin Korunması Hakkında Kanuna
aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.
“GEÇİCİ MADDE 2 –
31/12/2009
tarihine kadar, üzerinde yazılı keşide
tarihinden önce çekin ödenmek için
muhatap bankaya ibrazı geçersizdir.”
MADDE 19 –
2/7/1992
tarihli ve 3835 sayılı
Ahıska
Türklerinin Türkiye’ye Kabulü ve
İskanına Dair Kanuna aşağıdaki geçici
madde eklenmiştir.
“GEÇİCİ MADDE 1 –
1/1/2009
tarihinden önce ikamet tezkeresi almak
suretiyle Türkiye'de ikamet eden
Ahıska
Türklerine bu maddenin yürürlüğünden
itibaren 3 ay içinde müracaat etmeleri
halinde; milli güvenlik açısından
sakıncası olmamak şartıyla, 11/2/1964
tarihli ve 403 sayılı Türk Vatandaşlığı
Kanunu ve diğer ilgili mevzuatta
öngörülen şartlar aranmaksızın, başvuru
tarihinden itibaren 6 ay içinde Türk
vatandaşlığına alınarak çifte
vatandaşlık statüsü sağlanır. Çifte
vatandaşlık statüsü sağlananlar,
Bakanlar Kurulunca belirlenen yerlerde
iskân edilirler.”
MADDE 20 –
5/5/2005
tarihli ve 5345 sayılı Gelir İdaresi
Başkanlığının Teşkilat ve Görevleri
Hakkında Kanunun 11 inci maddesinin
birinci fıkrasının (j) bendinden sonra
gelmek üzere aşağıdaki bent eklenmiş ve
mevcut (k) bendi (l) bendi olarak
teselsül ettirilmiştir.
“k)
10/12/2003 tarihli ve 5018 sayılı
Kamu Malî Yönetimi ve Kontrol Kanunu
kapsamındaki kamu idarelerine verilmesi
gereken her türlü beyanname, bildirge ve
benzeri belgeleri, bu idarelerin
mevzuatı gereğince elektronik ortamda
bunlar adına almak.”
MADDE 21 – 5345
sayılı Gelir İdaresi Başkanlığının
Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanunun
29 uncu maddesinin üçüncü fıkrasından
sonra gelmek üzere aşağıdaki fıkralar
eklenmiştir.
“Gelir İdaresi grup müdürü,
vergi dairesi müdürü, müdür, vergi
dairesi müdür yardımcısı ve müdür
yardımcısı kadrolarına atanacakların,
yapılacak yazılı ve sözlü sınavlardan
ayrı ayrı
yüz tam puan üzerinden en az yetmiş puan
almaları şarttır. Şu kadar ki, Devlet
gelir uzmanlığına atandıktan sonra bu
unvanda en az beş yıl hizmeti bulunanlar
sınava tabi tutulmadan müdür olarak
atanabilirler. Bu sınavlara katılacak
personelin belirlenmesi ile sınavlara
ilişkin usul ve esaslar yönetmelikle
düzenlenir.
Vergi dairesi müdürleri,
müdürler ve bunların yardımcıları ile
vergi denetmenleri
yer değiştirme suretiyle atamaya tabi
olup, buna ilişkin usul ve esaslar
yönetmelikle düzenlenir.”
MADDE 22 –
12/4/2000
tarihli ve 4562 sayılı Organize Sanayi
Bölgeleri Kanununun geçici 7
nci
maddesine aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“1/1/2005 tarihinden önce
kesinleşen imar planlarında küçük sanayi
sitesi olarak ayrılan veya aynı tarihten
önce, Bakanlık tarafından onaylanan ve
yatırım programına alınan OSB’lerin
bulunduğu alanlardaki mera vasıflı
taşınmazlar hakkında; ilgili kamu
idarelerince daha önce yapılan
kamulaştırma ve diğer işlemler, tezyidi
bedel dahil
kamulaştırma, faiz ve diğer bedellerin
ödenmesi kaydıyla geçerli kabul edilir,
bu işlemlere dayanılarak ilgili gerçek
ve tüzel kişiler adına tapuda yapılan
tesciller korunur, mülkiyete yönelik
Hazinece dava açılmaz, açılmış
davalardan vazgeçilir, açılan davalar
sonucunda bu taşınmazların mera olarak
sınırlandırılmasına ve özel sicile
yazılmasına dair verilen ve kesinleşen
mahkeme kararları uygulanmaz ve bu
kararlar uyarınca tapu kütüklerine
konulan şerhler terkin edilir.”
MADDE 23 –
29/6/2001
tarihli ve 4706 sayılı Hazineye Ait
Taşınmaz Malların Değerlendirilmesi ve
Katma Değer Vergisi Kanununda Değişiklik
Yapılması Hakkında Kanuna aşağıdaki ek
madde eklenmiştir.
“EK MADDE 3 –
13/6/2006
tarihli ve 5520 sayılı Kurumlar Vergisi
Kanununun 32/A maddesi kapsamındaki
yatırımlarla ilgili olarak talep edilen
taşınmazın bulunduğu ilçenin mülki
sınırları içindeki organize sanayi veya
endüstri bölgelerinde bu yatırımlar için
tahsis edilebilecek boş parsel
bulunmaması, gerçekleştirilecek
yatırımın toplam tutarının, talep edilen
taşınmazların maliki idarelerce takdir
edilecek rayiç değerinin tarım ve
hayvancılık yatırımları için bir, turizm
yatırımları için iki, diğer yatırımlar
için üç katından az olmaması kaydıyla;
Hazineye, özel bütçeli idarelere, il
özel idarelerine veya belediyelere ait
arazi veya arsaların üzerinde
kırkdokuz
yıl süreli bağımsız ve sürekli nitelikli
irtifak hakkı tesis edilebilir.
31/8/1956
tarihli ve 6831 sayılı Orman Kanununa
tabi alanlar hariç olmak üzere, Devletin
hüküm ve tasarrufu altında bulunması
nedeniyle irtifak hakkı tesis edilemeyen
taşınmazlar üzerinde ise aynı şartlarla
kırkdokuz
yıl süreli kullanma izni verilebilir.
Yatırımcılar lehine tesis
edilecek irtifak hakkı veya kullanma
izinlerinde ilk yıl bedeli, yatırım
konusu taşınmazın emlak vergi değerinin
yüzde üçüdür.
İrtifak hakkı veya kullanma
izni verilenlerden ayrıca
hasılat payı
alınmaz.
İrtifak hakkı tesis
edilecek veya kullanma izni verilecek
taşınmazlar üzerindeki kamuya ait ve
ihtiyaç dışı bina ve müştemilat ile
üzerinde henüz faaliyete geçmemiş
yatırım bulunan arazi veya arsalar da bu
kapsamda değerlendirilir.
İrtifak hakkı tesis
edilecek veya kullanma izni verilecek
taşınmazlardan imar planı
bulunmayanların planları ile uygulama
projeleri, bedelsiz olarak verilen ön
izin süresi içinde yapılır. Ön izin
süresi iki yılı geçemez.
İstihdam edilecek işçi
sayısına, yatırım konusu işletmenin
faaliyete geçtiği tarihten itibaren beş
yıl süreyle uyulması zorunludur.
Yatırımcının bu madde
kapsamında belirlenen şartlara
uymadığının veya mücbir sebepler hariç
öngörülen sürede yatırımın
tamamlanmadığının tespiti halinde,
herhangi bir yargı kararı aranmaksızın
irtifak hakkı veya kullanma izni iptal
edilir. Bu durumda taşınmaz üzerindeki
tüm yapı ve tesisler sağlam ve işler
durumda tazminat veya bedel ödenmeksizin
taşınmaz maliki idareye intikal eder ve
bundan dolayı hak lehtarı veya üçüncü
kişilerce herhangi bir hak ve talepte
bulunulamaz. Ancak, öngörülen sürede
yatırımın en az yüzde ellisinin
gerçekleştirilmesine rağmen yatırımın
tamamlanmaması veya öngörülen istihdam
sayısına yüzde onu aşan oranda
uyulmaması halinde ise irtifak hakkı
veya kullanma izni bedelleri için
sağlanan indirimler iptal edilir ve
iptal tarihinden itibaren ayrıca
hasılat payı
alınır.
İrtifak hakkı veya kullanma
izni süresinin sonunda makine, teçhizat
ve demirbaşlar hariç diğer yapı ve
tesisler taşınmaz maliki idareye intikal
eder, yatırımcının talep etmesi halinde
ise genel hükümlere göre doğrudan
irtifak hakkı tesis edilir veya kullanma
izni verilir.
Hazineye ait taşınmazlar; tarım ve
hayvancılık yatırımları hariç olmak
üzere, birinci fıkra kapsamında en az
ellimilyon
ABD Doları karşılığı Türk Lirası
tutarında, en az yüz kişiye istihdam
sağlayacak şekilde ve taşınmazın rayiç
değerinin en az üç katı tutarında
yatırım yapacaklara, 492 sayılı Harçlar
Kanununun 63 üncü maddesinde yer alan
harca esas değer üzerinden doğrudan
satılabilir. Bu yerlerin amacı
dışında kullanılmayacağına dair tapu
kütüğüne şerh konulur.
Bu maddenin uygulanmasına
ilişkin usul ve esasları belirlemeye ve
ikinci fıkrada belirtilen bedeli
Bakanlar Kurulunca belirlenecek bölgeler
itibarıyla farklılaştırmaya ve sıfıra
kadar indirmeye Maliye Bakanlığı
yetkilidir.”
MADDE 24 – 4706
sayılı Hazineye Ait Taşınmaz Malların
Değerlendirilmesi ve Katma Değer Vergisi
Kanununda
Değişiklik Yapılması Hakkında
Kanuna aşağıdaki geçici madde
eklenmiştir.
“GEÇİCİ MADDE 11 –
21/7/1983
tarihli ve 2863 sayılı Kültür ve Tabiat
Varlıklarını Koruma Kanunu uyarınca sit
alanı ilan edilmesi nedeniyle kesin
inşaat yasağı getirilen alanlarda kalan
taşınmazlar için bu maddenin yayımı
tarihinden önce düzenlenmiş olup
31/12/2011 tarihine kadar kullanılmayan
veya kısmen kullanılan belgeler iptal
edilir ve yenisi düzenlenmez.”
MADDE 25 –
28/3/2002
tarihli ve 4749 sayılı Kamu Finansmanı
ve Borç Yönetiminin Düzenlenmesi
Hakkında Kanuna aşağıdaki geçici madde
eklenmiştir.
“GEÇİCİ MADDE 19 – Toprak
Mahsulleri Ofisi Genel Müdürlüğünün 2009
yılı finansman açığının karşılanmasını
teminen
Hazineden olan görev zararı alacaklarına
ve ödenmemiş sermayesine mahsuben
Müsteşarlıkça Toprak Mahsulleri Ofisi
Genel Müdürlüğüne Özel Tertip Devlet İç
Borçlanma Senedi ihraç edilebilir. Bu
kapsamda ihraç edilecek Özel Tertip
Devlet İç Borçlanma senetleri için,
Müsteşarlık Bütçesinin ilgili
tertiplerine 1 milyar Türk Lirasına
kadar ödenek eklemeye Maliye Bakanı
yetkilidir.”
MADDE 26 –
29/5/1986
tarihli ve 3294 sayılı Sosyal
Yardımlaşma ve Dayanışmayı Teşvik
Kanununun 4 üncü maddesinin beşinci
fıkrası aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“Bu maddenin (d) bendinde
yer alan gelirler hakkında
30/3/2005
tarihli ve 5326 sayılı Kabahatler
Kanununun 17 nci
maddesinin üçüncü fıkrasının birinci
cümlesi hükmü uygulanmaz. Bu gelirler
tahsilatın
yapıldığı ayı takip eden ayın sonuna
kadar vergi daireleri ve muhasebe
birimleri tarafından Maliye Bakanlığınca
belirlenen esaslara göre, Türkiye
Cumhuriyet Merkez Bankası
nezdindeki
Fon hesabına aktarılır.”
MADDE 27 –
10/10/1984
tarihli ve 3056 sayılı Başbakanlık
Teşkilatı Hakkında Kanun Hükmünde
Kararnamenin Değiştirilerek Kabulü
Hakkında Kanuna aşağıdaki ek madde
eklenmiştir.
“Ekonomi Koordinasyon
Kurulu:
EK MADDE 9 – Ekonomi
Koordinasyon Kurulu, Başbakanın
belirleyeceği bakanlardan oluşur. Kurul
üyesi Başbakan Yardımcısı, Kurula
başkanlık eder.
Ekonomi Koordinasyon Kurulu
toplantılarına konuyla ilgili bakanlar
ve kamu görevlileri ile özel sektör,
sivil toplum kuruluşları ve
üniversitelerin temsilcileri davet
edilebilir.
Ekonomi Koordinasyon
Kurulunun görevleri şunlardır:
a) Ekonomik istikrarla
ilgili gelişmeleri izlemek ve
değerlendirmek.
b) Para, kredi, finans,
maliye, borçlanma, gelirler ve diğer
ekonomi politikaları ile plan ve
programların tespitinde, uygulanmasında
ve güncelleştirilmesinde koordinasyonu
sağlamak.
c) Küresel ve ulusal
ekonomi ile ilgili gelişmeleri izlemek,
değerlendirmek, gerektiğinde
araştırmalar yapmak veya yaptırmak.
ç) Ekonomik güvenlik ve
ekonomik savunmaya ilişkin ilke ve
esasların tespitinde, uygulanmasında ve
güncelleştirilmesinde koordinasyonu
sağlamak.
d) Gerektiğinde, gelir
azaltıcı veya harcama artırıcı önerileri
değerlendirmek, uygun görülenler
hakkında etki analizlerini yapmak veya
yaptırmak.
e) Devlet yardımları
politikalarının tespitinde,
uygulanmasında ve güncelleştirilmesinde
koordinasyonu sağlamak.
f) Kurul kararlarının
uygulama süreçlerini izlemek,
değerlendirmek; sonuçları ilgili
bakanlık, kamu kurum ve kuruluşlarına
bildirmek ve Başbakana sunmak.
Ekonomi Koordinasyon
Kurulunun çalışma usul ve esasları,
Kurulda temsil edilecek kamu ve özel
sektör kurum ve kuruluşları ile
sekreterya
hizmetlerine ilişkin hususlar
yönetmelikle belirlenir.
Kurul, görev alanına giren
konularla ilgili her türlü bilgi ve
veriyi, bakanlıklar ve kamu kurum ve
kuruluşlarından isteme yetkisine
sahiptir.”
MADDE 28 –
19/3/1969
tarihli ve 1136 sayılı Avukatlık
Kanununun 65 inci maddesi, başlığı ile
birlikte aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“Baro keseneği:
MADDE 65 – Baro keseneğinin
yıllık miktarı, genel kurulca belirlenir
ve her yılın ocak ve temmuz aylarında
iki eşit taksitte ödenir. Vadesinde
ödenmeyen keseneğe T.C. Merkez Bankası
reeskont
işlemlerinde uygulanan faiz oranında
yıllık temerrüt faizi uygulanır.
Avukatlık Kanununun 72 ve
73 üncü madde hükümleri saklıdır.”
MADDE 29 – 1136
sayılı Avukatlık Kanununa aşağıdaki
geçici madde eklenmiştir.
“GEÇİCİ MADDE 22 – Bu
maddenin yürürlüğe girdiği tarih
itibarıyla ödenmemiş baro keseneği
borcunun tamamının, bu maddenin yürürlük
tarihinden itibaren altı ay içinde
ödenmesi halinde, işlemiş faiz borcu
silinir. Baro keseneğinin ödenmemesine
bağlı olarak yürütülen levhadan ve
sicilden silme işlemleri, altı ay
süreyle durdurulur.”
MADDE 30 –
29/1/2004
tarihli ve 5084 sayılı Yatırımların ve
İstihdamın Teşviki ile Bazı Kanunlarda
Değişiklik Yapılması Hakkında Kanuna
aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.
“GEÇİCİ MADDE 3 – Bu
maddenin yürürlüğe girdiği tarihte
bedelsiz irtifak hakkı tesis edilmek
veya kullanma izni verilmek amacıyla
ilana çıkılmış ancak, işlemleri
tamamlanmamış taşınmazlar hakkında,
mülga 5 inci madde hükümleri uygulanır.
Mülga 5 inci madde kapsamında bedelsiz
irtifak hakkı tesis edilen veya kullanma
izni verilen taşınmazlar hakkında söz
konusu hükümlerin uygulanmasına devam
edilir.”
MADDE 31 –
18/5/2004
tarihli ve 5174 sayılı Türkiye Odalar ve
Borsalar Birliği ile Odalar ve Borsalar
Kanununa aşağıdaki geçici madde
eklenmiştir.
“GEÇİCİ MADDE 16 – Üyelerin
oda ve borsalara, oda ve borsaların da
Birliğe ödenmiş aidat borçlarına ait
gecikme zamlarının tamamı ile bu
maddenin yürürlüğe girdiği tarihten
itibaren altı ay içinde üyelerin oda ve
borsalara, oda ve borsaların Birliğe
olan aidat borçlarının tamamının
ödenmesi halinde, bu borçlara ait
gecikme zamları silinir.”
MADDE 32 – (1) 4447 sayılı İşsizlik
Sigortası Kanununun geçici 7
nci
maddesinin birinci fıkrasındaki “bu
maddenin yürürlük tarihinden önceki altı
aylık dönemde” ibaresi “bu maddenin
yürürlük tarihinden önceki altı aya veya
2008 yılı Aralık ve 2009 yılı Ocak
aylarına ilişkin Sosyal Güvenlik
Kurumuna verilen” şeklinde ve “bir yıl”
ibaresi “iki yıl” olarak
değiştirilmiştir.
(2) 5510 sayılı Sosyal
Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası
Kanununun:
a) 5
inci maddesinin birinci fıkrasının (b)
bendine “meslek liselerinde okumakta
iken veya yüksek öğrenimleri sırasında
zorunlu staja tabi tutulan öğrenciler”
ibaresinden sonra gelmek üzere “ile 2547
sayılı Yükseköğretim Kanununun 46
ncı
maddesine tabi olarak kısmi zamanlı
çalıştırılan öğrencilerden aylık prime
esas kazanç tutarı, 82
nci maddeye
göre belirlenen günlük prime esas kazanç
alt sınırının otuz katından fazla
olmayanlar” ibaresi eklenmiştir.
b) 93 üncü maddesinin
birinci fıkrasına, “Bu fıkraya göre
haczi yasaklanan gelir, aylık ve
ödeneklerin haczedilmesine ilişkin
talepler, borçlunun muvafakati
bulunmaması halinde, icra müdürü
tarafından reddedilir.” ibaresi
eklenmiştir.
c) Geçici 14 üncü maddesine
“2925 sayılı Tarım İşçileri Sosyal
Sigortalar Kanununa göre yaşlılık aylığı
almakta iken çalışmaya başlayanların
aylıkları kesilmez ve bunlar hakkında da
bu maddenin sosyal güvenlik destek primi
alınmasına ilişkin hükümleri uygulanır.”
fıkrası eklenmiştir.
(3) 4749 sayılı Kamu
Finansmanı ve Borç Yönetiminin
Düzenlenmesi Hakkında Kanunun 2
nci
maddesinin birinci fıkrasına “merkezi
yönetim kapsamındaki kamu idareleri,”
ibaresinden sonra gelmek üzere “sosyal
güvenlik kurumları,” ibaresi
eklenmiştir.
(4)
22/5/2003 tarihli ve 4857 sayılı
İş Kanununun 18 inci maddesinin üçüncü
fıkrasının (c) bendine “Mevzuattan veya
sözleşmeden doğan haklarını takip”
ibaresinden sonra gelmek üzere “veya
yükümlülüklerini yerine getirmek”
ibaresi eklenmiştir.
(5) 193 sayılı Gelir
Vergisi Kanununun 99 uncu maddesinde yer
alan “Muhtasar beyannamenin şekil,
içerik ve eklerini belirlemeye” ibaresi
“Muhtasar beyannamenin şekil, içerik ve
ekleri ile üçer aylık verilen
beyannamelerin dönemini aylık olarak
belirlemeye” şeklinde değiştirilmiştir.
(6) 5520 sayılı Kurumlar
Vergisi Kanununun 4 üncü maddesinin
birinci fıkrasının (g) bendinde yer alan
“Milli Piyango İdaresi Genel Müdürlüğü.”
ibaresi “Şans oyunları lisans veya
işletim hakkının hasılatın belli
oranında hesaplanan pay karşılığında
verilmesi halinde bu hakkı devralan
kurumlar hariç olmak üzere,
14/3/2007
tarihli ve 5602 sayılı Şans Oyunları
Hasılatından Alınan Vergi, Fon ve
Payların Düzenlenmesi Hakkında Kanunun 3
üncü maddesinde tanımlanan ilgili kurum
ve kuruluşlar.” şeklinde
değiştirilmiştir.
(7) 3065 sayılı Katma Değer
Vergisi Kanununun geçici 17
nci
maddesinde yer alan “31/12/2008”
ibaresi “31/12/2010” olarak
değiştirilmiştir.
(8) 6802 sayılı Gider
Vergileri Kanununun 29 uncu maddesinin
birinci fıkrasının (t) bendinde yer alan
“Emeklilik yatırım fonlarının,” ibaresi
“Emeklilik yatırım fonlarının, menkul
kıymet yatırım fonlarının ve menkul
kıymet yatırım ortaklıklarının,”
şeklinde değiştirilmiştir.
(9) 492 sayılı Harçlar
Kanununun mükerrer 138 inci maddesinin
dördüncü fıkrasında yer alan “maktu
harçları yarısına kadar, nispi harçları
ise bu fıkra ile artırılmadan önceki
seviyelerine indirmeye,” ibaresi “maktu
harçları yarısına, nispi harçları ise
Kanunla belirlenen oranların onda birine
kadar indirmeye,” şeklinde
değiştirilmiştir.
(10)
14/3/2007 tarihli ve 5602 sayılı
Şans Oyunları Hasılatından Alınan Vergi,
Fon ve Payların Düzenlenmesi Hakkında
Kanunun;
a) 3 üncü maddesinin
birinci fıkrasının (g) bendinde yer alan
“hesaplanan ödenecek ikramiyeler”
ibaresi “hesaplanan ve süresi içinde
iştirakçilere ödenen ikramiyeler”
şeklinde değiştirilmiştir.
b) 5 inci maddesinin ikinci
fıkrasında yer alan “talebi ve” ibaresi
“talebi veya” olarak değiştirilmiştir.
c) 8 inci maddesinin ikinci
fıkrasında yer alan “saymanlığına”
ibaresi “muhasebe birimi hesabına”
şeklinde değiştirilmiştir.
(11)
21/7/1953 tarihli ve 6183 sayılı
Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında
Kanunun;
a) 106
ncı maddesinin birinci fıkrasında
yer alan “anlaşılan 5.000.000 liraya
kadar (5.000.000 lira
dahil)”
ibaresi “anlaşılan ve 213 sayılı Kanun
kapsamına giren amme alacaklarında 10
Türk Lirasına (10 Türk Lirası dahil),
diğer amme alacaklarında 20 Türk
Lirasına (20 Türk Lirası dahil) kadar”
şeklinde, “Bakanlar Kurulu, bu miktarı
on katına” ibaresi “Bakanlar Kurulu, bu
tutarları topluca veya ayrı
ayrı on
katına” şeklinde değiştirilmiştir.
b) 107
nci
maddesinin altıncı fıkrasında yer alan
“tahsile yönelik bilgilerin verilmesi
sırrın ifşaı
sayılmaz.” ibaresi “tahsile yönelik
bilgilerin ve 22/A maddesine göre borcun
olmadığına dair belgeyi arama
zorunluluğu getirilen kurum ve
kuruluşlara, ödeme ve işleme taraf
olanlara ilişkin borç bilgilerinin
verilmesi sırrın
ifşaı sayılmaz; bu kurum ve
kuruluşlarda vazifeli bulunan kimseler
edindikleri bilgileri ifşa ettikleri
takdirde birinci fıkra hükmüne göre
cezalandırılırlar.” şeklinde
değiştirilmiştir.
(12) 5345 sayılı Gelir
İdaresi Başkanlığının Teşkilat ve
Görevleri Hakkında Kanunun;
a) 18 inci maddesinin (c)
bendindeki “Başkanlığı” ibaresinden
sonra gelmek üzere “veya Başkanlığın
görev alanı ile ilgili işlemlerden
dolayı Bakanlık husumetiyle açılan idarî
davalarla sınırlı olmak üzere Bakanlığı”
ibaresi eklenmiştir.
b) 24
üncü maddesinin ikinci fıkrasında yer
alan “bu işlemler ile diğer
işlemlerinden dolayı idarî yargı
mercileri nezdinde yaratılan
ihtilaflarla ilgili olarak bu merciler
nezdinde talep ve savunmalarda bulunmak”
ibaresi “bu işlemler ile personel atama,
disiplin, terfi, sicil, harcırah ve
benzeri özlük işlemlerinden dolayı idarî
yargı mercileri nezdinde yaratılan
ihtilaflarla ilgili olarak bu merciler
nezdinde talep ve savunmalarda bulunmak”
şeklinde değiştirilmiştir.
c) 29
uncu maddesinin ikinci fıkrasında yer
alan “Yapılacak yeterlik sınavında
başarılı olanlar vergi
denetmenliğine
atanırlar.” cümlesi “Yapılacak yeterlik
sınavında başarılı olanlar vergi
denetmenliğine,
başarılı olamayanlar ise derecelerine
uygun memur kadrosuna atanırlar.”
şeklinde; üçüncü fıkrasında yer alan
“Yapılacak yeterlik sınavında başarılı
olanlar durumlarına uygun Devlet gelir
uzmanlığı, vergi istihbarat uzmanlığı
veya gelir uzmanlığına atanırlar.”
cümlesi “Yapılacak yeterlik sınavında
başarılı olanlar durumlarına uygun
Devlet gelir uzmanlığı, gelir uzmanlığı
veya vergi istihbarat uzmanlığına,
başarılı olamayanlar ise derecelerine
uygun memur kadrosuna atanırlar.”
şeklinde değiştirilmiştir.
(13) 5084 sayılı
Yatırımların ve İstihdamın Teşviki ile
Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması
Hakkında Kanunun 3 üncü, 4 üncü ve 6
ncı
maddelerinin birinci fıkralarında yer
alan “31.12.2008” ibareleri “31/12/2009”
şeklinde değiştirilmiş, 7
nci
maddesinin (h) bendinde yer alan
“31/12/2007” ibaresinden önce gelmek
üzere “31/12/2004 tarihine kadar
tamamlananlar için 31/12/2009 tarihine
kadar,” ibaresi eklenmiştir.
(14)
25/4/2006 tarihli ve 5490 sayılı
Nüfus Hizmetleri Kanununun 45 inci
maddesinin birinci fıkrasının ikinci
cümlesinde yer alan “kurumların” ibaresi
“kurumlar ile 5411 sayılı Bankacılık
Kanunu çerçevesinde faaliyette bulunan
bankaların” şeklinde değiştirilmiştir.
(15)
13/10/1983 tarihli ve 2919 sayılı
Türkiye Büyük Millet Meclisi Genel
Sekreterliği Teşkilat Kanununun 3 üncü
maddesinin birinci fıkrasının (b)
bendinde yer alan “raportörler” ibaresi
“uzmanlar” olarak değiştirilmiştir.
(16) 5084 sayılı
Yatırımların ve İstihdamın Teşviki ile
Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması
Hakkında Kanunun 5 inci maddesi
yürürlükten kaldırılmıştır.
(17) 4706 sayılı Hazineye
Ait Taşınmaz Malların Değerlendirilmesi
ve Katma Değer Vergisi Kanununda
Değişiklik
Yapılması Hakkında Kanunun;
a) 4 üncü maddesinin son
fıkrasında yer alan “organize
hayvancılık yapacaklar ile kamu kurum ve
kuruluşlarına,” ibaresi ve “üzerinde en
az onmilyon
ABD Doları karşılığı Türk Lirası
tutarında ve en az elli kişi istihdam
sağlayacak yatırım yapacaklara,” ibaresi
madde metninden çıkarılmıştır.
b) 6
ncı maddesi yürürlükten
kaldırılmıştır.
(18) 492 sayılı Harçlar
Kanununun (4) sayılı tarifesinin
sonunda yer alan “Bu tarifenin 13
numaralı bendinin (a) ve (c)
fıkralarında belirtilen işlemlerden
emlâk vergisi bildirimi verilmesini
gerektirenlerin 1319 sayılı Emlâk
Vergisi Kanununda yazılı bildirim verme
süresi sonuna kadar tapuda
gösterilmemesi halinde harç % 50
fazlasıyla alınır.” hükmü yürürlükten
kaldırılmıştır.
(19)
29/6/1956 tarihli ve 6762 sayılı
Türk Ticaret Kanununun 711 inci
maddesinin üçüncü fıkrası yürürlükten
kaldırılmıştır.
GEÇİCİ MADDE 1 –
Menkul kıymet yatırım fonlarının sermaye
piyasalarında yaptıkları işlemlerle
ilgili olarak, bu maddenin yürürlüğe
girdiği tarihten önceki dönemler için
banka ve sigorta muameleleri vergisi
tarhiyatı yapılmaz, daha önce yapılan
tarhiyatlardan vazgeçilir, tahakkuk eden
tutarlar terkin edilir. Tahsil edilmiş
tutarlar red
ve iade edilmez.
GEÇİCİ MADDE 2 –
İlgili trafik sicilinde adlarına kayıt
ve tescilli bulunan, model yılı 1979
veya daha eski olan motorlu taşıtlarını;
bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten
itibaren 30/6/2010 tarihine kadar ilgili
yönetmelik hükümleri gereğince kayıt ve
tescillerinin silinmesi ve hurdaya
çıkarılması suretiyle il özel
idarelerine bedelsiz olarak teslim
edenler adına veya 10/7/2003 tarihli ve
4925 sayılı Karayolu Taşıma Kanununun 33
üncü maddesinin beşinci fıkrasında
düzenlenen uygulama çerçevesinde
Makina ve
Kimya Endüstrisi Kurumu (MKEK) Hurda
İşletmesi Müdürlüğüne ait hurda
müdürlüklerinden herhangi birine teslim
eden gerçek ve
tüzel kişilerden, yük ve yolcu
taşımacılığı dışında bilanço esasına
göre defter tutmayı gerektiren başkaca
ticari veya mesleki faaliyetten dolayı
mükellefiyeti bulunmayanlar adına,
hurdaya çıkarılan taşıta ilişkin olarak
31/12/2009 tarihine kadar tahakkuk etmiş
ve ödenmemiş olan motorlu taşıtlar
vergisi ile bu vergiye ilişkin gecikme
zammı, gecikme faizi, vergi cezaları ve
31/12/2008 tarihine kadar tescil
plakasına kesilen idari para cezaları
terkin edilir.
Motorlu taşıtlarını noter
satış senediyle veya kamu kurum ve
kuruluşlarından satın alıp ilgili trafik
tescil kuruluşunda adlarına kayıt ve
tescil ettirmemiş olan ve bu maddenin
yürürlüğe girdiği tarih itibarıyla yük
ve yolcu taşımacılığı dışında bilanço
esasına göre defter tutmayı gerektiren
başkaca ticari veya mesleki faaliyetten
dolayı mükellefiyeti bulunmayan gerçek
ve tüzel kişiler, bu maddenin yürürlüğe
girdiği tarihten itibaren
31/12/2009
tarihine kadar kayıt ve tescil
işlemlerini tamamlayarak bu maddenin
öngördüğü diğer şartları da yerine
getirmeleri halinde bu madde hükmünden
yararlanabilirler.
Bu madde kapsamında trafik
tescil kayıtları silinen motorlu
taşıtların, adlarına tescil kaydı
bulunanlar tarafından ilgili kurumlara
teslimi ile il özel idarelerinin bu
kapsamda teslim aldıkları hurda
taşıtların satışından elde ettikleri
kazançlar ve bu faaliyetlerle ilgili
olarak yapılan işlemler ve düzenlenen
kağıtlar her
türlü vergi, resim ve harçtan
müstesnadır, bu madde kapsamında yapılan
motorlu taşıt teslimlerine ilişkin
olarak 3065 sayılı Katma Değer Vergisi
Kanununun 30 uncu maddesinin (a) bendi
hükmü uygulanmaz.
Bu maddenin yürürlüğe
girdiği tarih itibarıyla mevcut olmayan
veya herhangi bir nedenle motorlu taşıt
vasfını kaybetmiş olup model yılı 1998
ve daha eski olan taşıtların, bu
durumlarının kanaat verici belgelerle
tevsik edilmesi veya ilgili trafik
tescil kuruluşu nezdinde adlarına
kayıtlı olanlar tarafından yazılı
bildirimde bulunulması halinde, bu
taşıtlara ait motorlu taşıtlar
vergilerinin 1/4’ünün
31/12/2009
tarihine kadar ödenmesi şartıyla, kalan
vergi aslı, gecikme zammı, gecikme
faizi, vergi cezaları ve tescil
plakasına kesilen idari para cezalarının
tamamının tahsilinden vazgeçilir ve
ödemeyi müteakip trafik tescil kayıtları
silinir. Bu fıkra kapsamında trafik
tescil kayıtları silinen motorlu
taşıtların daha sonra bulunması veya
varlığının tespiti halinde, terkin
tarihi itibarıyla trafik tescil kaydı
yapılır. Bu takdirde terkin edilen vergi
ve diğer amme alacakları ayrıca bir
işleme gerek olmaksızın bulundukları
veya tespit edildikleri yılın Ocak
ayında motorlu taşıtlar vergisi adıyla
tahakkuk etmiş sayılır ve Ocak ayının
son günü vade tarihi kabul edilerek
takip ve tahsil edilir. Bulunan veya
varlığı tespit edilen taşıtın noter
satış senediyle veya kamu kurum ve
kuruluşlarından satın alındığının
tevsiki halinde taşıt, satış tarihi
itibarıyla alıcı adına tescil edilir ve
alıcı adına motorlu taşıtlar vergisi
mükellefiyeti tesis edilir.
5/7/2003 tarihinden önce çalınan
motorlu taşıtlara ilişkin, çalınma
tarihinden bulunma tarihine kadar, henüz
bulunmadıysa 5/7/2003 tarihine kadar
olan vergilendirme dönemlerine ait olup
bu maddenin yürürlüğe girdiği tarih
itibarıyla ödenmemiş olan motorlu
taşıtlar vergisi ile bu vergiye ilişkin
gecikme zammı, gecikme faizi, vergi
cezaları ve tescil plakasına kesilen
idari para cezaları terkin edilir.
13/10/1983 tarihli ve 2918 sayılı
Karayolları Trafik Kanununun 20
nci
maddesinin, 21/5/1997 tarihli ve 4262
sayılı Kanunun 2
nci maddesi ile değiştirilen (d)
bendinin yürürlük tarihinden önce,
noterler vasıtasıyla satışı yapılan
motorlu taşıtlar için, noter satış
senedinin düzenlendiği tarihten sonra
satıcılar adına tahakkuk eden motorlu
taşıtlar vergileri, gecikme zamları,
gecikme faizleri ile vergi cezaları,
taşıtın 31/12/2009 tarihine kadar
alıcısı adına tescili kaydıyla, 4/1/1961
tarihli ve 213 sayılı Vergi Usul
Kanununda belirtilen düzeltme zamanaşımı
hükümlerine tabi olmaksızın düzeltilir.
Motorlu taşıtlar vergisinde düzeltme
yapılan bu taşıtlarla ilgili olarak
31/12/2003
tarihinden önce tescil plakasına kesilen
idari para cezalarının tahsilinden
vazgeçilir. Bu fıkra kapsamına giren
amme alacaklarına karşılık bu maddenin
yürürlüğe girdiği tarihten önce tahsil
edilmiş tutarlar
red ve iade edilmez. Bu hüküm, bu
fıkra kapsamına giren taşıtlardan, bu
maddenin yürürlüğe girdiği tarihten önce
alıcısı adına tescil edilmiş olanlar
için de uygulanır.
Bu madde hükmünden gerçeğe
aykırı bildirimde bulunmak suretiyle
yararlananlar, bu fiilleri başkaca bir
suç teşkil etmediği takdirde
26/9/2004
tarihli ve 5237 sayılı Türk Ceza
Kanununun 206 ncı
maddesi gereğince, il özel idareleri ve
MKEK Hurda İşletmesi Müdürlüğünce bu
madde hükmüne göre teslim alınan
taşıtları, taşıt vasfını kaybettirecek
şekilde kullanılamaz hale getirmeyenler
ile bu hususa ilişkin gerekli tedbirleri
almayanlar aynı Kanunun 257
nci maddesi
gereğince cezalandırılır.
Bu madde kapsamında tescil
kayıtları silinen motorlu taşıtlara ait
daha önce ödenmiş olan motorlu taşıtlar
vergisi ile buna ilişkin gecikme zammı,
gecikme faizi, vergi cezaları ve idari
para cezaları red
ve iade edilmez. Tescil kayıtları
silinen bu taşıtlar üzerine 6183 sayılı
Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında
Kanun hükümlerine göre tatbik edilmiş
olan hacizler kaldırılır.
Dördüncü fıkra gereğince
trafik tescil kayıtları silinecek
taşıtların, motorlu taşıt vasfını
kaybettikleri haller ile mevcut
olmadıklarının kabul edileceği durumları
tespite ve bu maddenin uygulanmasına
ilişkin usul ve esasları belirlemeye,
İçişleri ve Maliye bakanlıkları
müştereken yetkilidir.
GEÇİCİ MADDE 3 –
4760 sayılı Özel Tüketim Vergisi
Kanununa ekli (II) sayılı listede yer
alan ve 1/8/2002 - 21/7/2005 tarihleri
arasında 87.03 G.T.İ.P.
numarasından özel tüketim vergisi beyan
edilmesi gerekirken 87.04 G.T.İ.P.
numarasından özel tüketim vergisi beyan
edilen araçlarla ilgili olarak, bu
maddenin yürürlüğe girdiği tarihten
önceki dönemler için özel tüketim
vergisi tarhiyatı yapılmaz, daha önce
yapılan tarhiyatlardan vazgeçilir,
tahakkuk eden tutarlar terkin edilir.
Tahsil edilmiş tutarlar
red ve iade
edilmez.
GEÇİCİ MADDE 4 – Bu Kanunun
yayımlandığı tarihten önce yeterlik
sınavına giren vergi denetmen
yardımcılarından, yapılan bu sınavlarda
başarılı olamayan ve halen Gelir İdaresi
Başkanlığı kadrolarında görev yapanlar,
bu Kanunun yayımlandığı tarihten
itibaren altı aydan az olmamak üzere
Gelir İdaresi Başkanlığı tarafından
belirlenecek tarihte bir defaya mahsus
olmak üzere düzenlenecek yeterlik
sınavına çağrılırlar. Yapılan
yeterlik sınavına girenlerden başarılı
olanlar vergi
denetmenliğine, başarılı
olamayanlar ise derecelerine uygun memur
kadrosuna atanırlar.
Bu Kanunun yayımlandığı
tarihten önce yapılan gelir uzmanlığı
özel sınavlarının birinde aldığı not
daha sonra yapılan sınavda geçerli
sayılarak gelir uzmanlığı kadrolarına
atanmış olanların bu atamaları
kazanılmış hak olarak kabul edilir ve bu
gerekçe ile atamalarının iptaline
yönelik işlem yapılmaz.
GEÇİCİ MADDE 5 –
7/6/2005
tarihli ve 5362 sayılı Esnaf ve
Sanatkarlar Meslek Kuruluşları Kanunu
kapsamındaki üyelerin odalara, odaların
Birliğe olan ödenmemiş aidat borçlarına
ait gecikme zammının tamamı ile bu
maddenin yürürlüğe girdiği tarihten
itibaren altı ay içinde üyelerin
odalara, odaların Birliğe olan aidat
borçlarının tamamının ödenmesi halinde
bu borçlara ait gecikme zamları silinir.
GEÇİCİ MADDE 6 – Bu
Kanunla 492 sayılı Harçlar Kanununun (4)
sayılı tarifesinin “I-Tapu İşlemleri”
başlıklı bölümünün (13) numaralı
fıkrasının (a) ve (c) bentlerinde
yapılan değişiklik ile aynı tarifenin
sonunda yer alan hükmün kaldırılmasına
yönelik düzenleme, bu Kanunun
yayımlandığı tarihten önce; cins tashihi
yapılmamış arsa ve arazi üzerine inşa
olunan bina vesair
tesislerin tescili ile Bayındırlık ve
İskan
Bakanlığının görüşü alınarak Maliye
Bakanlığınca tespit ve ilan edilmiş
bulunan sosyal mesken, işçi evleri ve
bunlardan daha düşük nitelikteki
meskenlerin tescilinde ve bunların
dışında kalan her nevi cins ve kayıt
tashihinde de uygulanır ve ayrıca vergi
cezası ve gecikme faizi aranmaz. Ancak,
bu Kanunun yayımı tarihinden önce tahsil
edilmiş tutarlar iade edilmez, tarh ve
tahakkuk ettirilmiş olan harçların takip
ve tahsiline devam edilir.
MADDE 33 – Bu
Kanunun;
a) 8 inci maddesi, 14 üncü
maddesi, 32 nci
maddesinin (1) ve (8) numaralı fıkraları
ile geçici 1 inci maddesi yayımını
izleyen aybaşında,
b) 32
nci maddesinin (6) , (7) ve (13)
numaralı fıkraları
1/1/2009 tarihinden geçerli olmak
üzere yayımı tarihinde,
c) 32
nci maddesinin (2) numaralı
fıkrasının (a) ve (c) bentleri
1/10/2008
tarihinden geçerli olmak üzere yayımı
tarihinde,
ç) 4 üncü, 5 inci ve 6
ncı
maddeleri 1/8/2009
tarihinde,
d) 26
ncı maddesi
1/1/2010 tarihinde,
e) Diğer hükümleri yayımı
tarihinde,
yürürlüğe girer.
MADDE 34 – Bu Kanun
hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
1 Sayılı
Cetvel
G.T.İ.P.
NO.
Mal
İsmi
Vergi Tutarı (TL)
Birimi
(Yağlama yağları; diğer yağlar)
2710.19.71.00.00 Özel bir işleme
tabi tutulacak olanlar
0,9345 Kilogram
(Yağlama yağları; diğer yağlar)
2710.19.75.00.00 2710.19.71.00 Alt
pozisyonunda belirtilen
işlemlerden
başka bir işlemle kimyasal
değişime tabi
tutulacak olanlar
0,9345 Kilogram
(Yağlama yağları; diğer yağlar)
2710.19.81.00.00 Motor yağları,
kompresör yağlama
yağları,
türbin yağlama yağları
0,9345 Kilogram
(Yağlama yağları; diğer yağlar)
2710.19.83.00.00 Hidrolik amaçlara
mahsus sıvı yağlar
0,9345 Kilogram
(Yağlama yağları; diğer yağlar)
2710.19.85.00.00 Beyaz yağlar, sıvı
parafin
0,9345 Kilogram
(Yağlama yağları; diğer yağlar)
2710.19.87.00.00 Dişli yağları ve
redüktör
yağları
0,9345 Kilogram
(Yağlama yağları; diğer yağlar)
2710.19.91.00.00 Metal işlemeye
mahsus bileşikler, kalıp
çıkarma
yağları, aşınmayı önleyici yağlar
0,9345 Kilogram
(Yağlama yağları; diğer yağlar)
2710.19.93.00.00 Elektrik
izolasyonuna
mahsus yağlar
0,9345 Kilogram
(Yağlama yağları; diğer yağlar)
2710.19.99.00.25 Diğer madeni
yağlar
0,9345 Kilogram
(Yağlama yağları; diğer yağlar)
2710.19.99.00.21
Spindle
oil
0,9345 Kilogram
(Yağlama yağları; diğer yağlar)
2710.19.99.00.22
Light
neutral
0,9345 Kilogram
(Yağlama yağları; diğer yağlar)
2710.19.99.00.23
Heavy
neutral
0,9345 Kilogram
(Yağlama yağları; diğer yağlar)
2710.19.99.00.24
Bright
stock
0,9345 Kilogram
(Yağlama yağları; diğer yağlar)
2710.19.99.00.98 Diğerleri
0,9345 Kilogram
(Yalnız baz
yağlar)
2 Sayılı
Cetvel
G.T.İ.P.
NO.
Mal
İsmi
Vergi Tutarı (TL) Birimi
(Yağlama müstahzarları)
3403.11.00.00.00 Dokumaya elverişli
maddelerin, deri ve
köselenin,
post ve kürklerin veya diğer
maddelerin
işlenmesine mahsus
müstahzarlar
0,9345 Kilogram
(Yağlama müstahzarları)
3403.19.10.00.00 Esas madde olarak
kabul edilmemek
şartıyla,
ağırlık itibarıyla % 70 veya
daha fazla
petrol yağları veya
bitümenli
minerallerden
elde edilen yağları içerenler
0,9345 Kilogram
(Yağlama müstahzarları)
3403.19.91.00.00
Makina,
cihaz ve taşıtların yağlanmasında
kullanılan
müstahzarlar
0,9345 Kilogram
(Yağlama müstahzarları)
3403.19.99.00.00 Diğerleri
0,9345 Kilogram
(Yağlama müstahzarları)
3403.91.00.00.00 Dokumaya elverişli
maddelerin, deri ve
köselenin,
post ve kürklerin veya diğer
maddelerin
işlenmesine mahsus
müstahzarlar
0,9345 Kilogram
(Yağlama müstahzarları)
3403.99.10.00.00
Makina,
cihaz ve taşıtların yağlanmasında
kullanılan
müstahzarlar
0,9345 Kilogram
(Yağlama müstahzarları)
3403.99.90.00.00 Diğerleri
0,9345 Kilogram
(Petrol
yağları veya
bitümenli minerallerden
elde edilen
yağları içerenler)
3811.21.00.10.00 Mineral yağlar
veya mineral yağlar gibi
aynı amaçla
kullanılan diğer sıvı yağlar için
diğer
müstahzar katkılar
1,6135 Kilogram
(Petrol
yağları veya
bitümenli minerallerden
elde edilen
yağları içermeyenler)
3811.29.00.10.00 Mineral yağlar
veya mineral yağlar gibi aynı
amaçla
kullanılan diğer sıvı yağlar için diğer
müstahzar
katkılar
1,6135 Kilogram
28/2/2009
|