21 Nisan 2007 CUMARTESİ |
Resmî Gazete |
Sayı : 26500 |
KANUN |
KAMUDA GEÇİCİ İŞ POZİSYONLARINDA ÇALIŞANLARIN SÜREKLİ
İŞÇİ KADROLARINA VEYA SÖZLEŞMELİ PERSONEL STATÜSÜNE
GEÇİRİLMELERİ, GEÇİCİ İŞÇİ ÇALIŞTIRILMASI İLE
BAZI KANUNLARDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASI HAKKINDA KANUN
Kanun No. 5620
Kabul Tarihi : 4/4/2007
Kapsam
MADDE 1 –
(1) Bu Kanun;
a) Genel bütçe
kapsamındaki kamu idareleri, 10/12/2003 tarihli ve 5018
sayılı Kamu Malî Yönetimi ve Kontrol Kanununa ekli (II)
sayılı cetvelde yer alan özel bütçeli idareler ve (IV)
sayılı cetvelde yer alan sosyal güvenlik kurumları ile
bunlara bağlı döner sermayeli kuruluşlar, kanunlarla
kurulan fonlar ve kefalet sandıkları, özel kanunlarla
kurulan kuruluş ve teşekküller ile hizmetlerini genel
bütçenin transfer tertiplerinden yardım alarak yürüten
kamu kurum ve kuruluşlarında,
b) Kamu
iktisadî teşebbüsleri ve bağlı ortaklıkları (iştirakler
hariç), 24/11/1994 tarihli ve 4046 sayılı Özelleştirme
Uygulamaları Hakkında Kanun çerçevesinde özelleştirme
kapsamında veya programında bulunanlardan sermayesinin %
50’sinden fazlası kamuya ait kuruluşlar ile 4/2/1924
tarihli ve 406 sayılı Telgraf ve Telefon Kanunu ile
kurulmuş ve sermayesinin tamamı Hazineye ait
kuruluşlarda,
c) İl özel
idareleri, belediyeler, bunların kurdukları veya üye
oldukları mahallî idare birlikleri ile müessese ve
işletmelerinde (Türk Ticaret Kanunu hükümlerine göre
kurulmuş olan şirketler hariç) ve belediyelerin bağlı
kuruluşlarında,
2006 yılı
içerisinde usûlüne uygun olarak vizesi yapılmış geçici
iş pozisyonlarında toplam 6 ay veya daha fazla süreyle
çalışmış olan geçici işçileri kapsar. 2005 veya 2006
yıllarında aynı şartlarda çalışıp da askerlik, doğum
veya sağlık kurulu raporuyla belgelendirilen sağlık
sorunları sebebiyle iş sözleşmeleri askıda kalanlar da
bu fıkra kapsamında değerlendirilir.
Geçici
işçilerin sürekli işçi kadrolarına veya sözleşmeli
personel statüsüne geçirilmesi
MADDE 2 –
(1) Kapsama dahil geçici işçilerden;
a) Bu Kanunun
1 inci maddesinin (a) bendinde belirtilen idarelerde
fabrika, şantiye, atölye, çiftlik, arazi gibi işçi
istihdamının zorunlu olduğu yerlerde işçiler eliyle
gördürülmesi gereken işlerde fiilen çalışanlar sürekli
işçi kadrolarına, bunların dışında kalan geçici işçiler
ise istekleri hâlinde 14/7/1965 tarihli ve 657 sayılı
Devlet Memurları Kanununun 4 üncü maddesinin (B) fıkrası
hükümleri uyarınca sözleşmeli personel pozisyonlarına,
b) Bu Kanunun
1 inci maddesinin (b) bendinde belirtilen kurum ve
kuruluşlarda çalıştırılanlar sürekli işçi kadrolarına,
c) Bu Kanunun
1 inci maddesinin (c) bendinde belirtilen kurum ve
kuruluşlarda çalıştırılanlardan, 3/7/2005 tarihli ve
5393 sayılı Belediye Kanununun 49 uncu maddesinin üçüncü
fıkrasında belirtilen görevlerde çalışmakta olup, bu
görevlere ilişkin olarak norm kadro çerçevesinde ihdas
edilmiş kadro unvanlarına atanabilmek için gerekli olan
şartları taşıyanlar istekleri halinde aynı fıkra
hükümlerine uygun olarak sözleşmeli personel statüsüne,
norm kadro çerçevesinde ihdas edilmiş kadro unvanlarına
atanabilmek için gerekli olan şartları taşımayanlar ile
durumuna uygun boş kadro olmayanlar sürekli işçi
kadrolarına,
geçirilir. (c)
bendine göre aynı kadro unvanı esas alınarak sözleşmeli
personel statüsüne geçirilmesi gerekenlerin sayısının
boş kadro sayısından fazla olması hâlinde; sözleşmeli
personel statüsüne geçirilecekler, geçici işçi
statüsünde çalışanların kıdemleri, eğitim durumları,
ihtisas alanları ve hizmet ihtiyaçları birlikte
değerlendirilerek il genel meclisleri, belediye
meclisleri veya bağlı idare yönetim kurulu ile birlik
meclisleri tarafından tespit olunur.
(2) Bu Kanunun
1 inci maddesi kapsamındaki idare, kurum ve kuruluşlarda
çalışan geçici işçilerden bu Kanunun yayımı tarihi
itibarıyla; bağlı bulundukları sosyal güvenlik
kurumundan yaşlılık veya emeklilik aylığı bağlanmasına
hak kazanmış olanlardan bu tarih itibarıyla kadınlarda
56, erkeklerde 58 yaşını doldurmuş olanlar, sürekli işçi
kadrolarına veya sözleşmeli personel statüsüne
geçirilmezler, bunların iş sözleşmeleri tüm yasal
hakları ödenmek suretiyle sona erdirilir.
(3) İlgili
idare, kurum ve kuruluşlarca yapılan tespitler
sonucunda, sözleşmeli personel statüsüne geçirilmeleri
öngörülen geçici işçilere ilgili idare, kurum ve
kuruluşların kararları tebliğ edilir. Tebliğ yapılan
geçici işçi, sözleşmeli statüye geçirilmeye veya mevcut
statüsünde çalışmaya devam etmesine ilişkin tercihini
tebliğ tarihinden itibaren 15 gün içerisinde yazılı
olarak ilgili idare, kurum veya kuruluşa bildirir. Söz
konusu süre içerisinde tercihini bildirmeyen geçici
işçiler için ilgili idare, kurum ve kuruluşların
kararları uygulanır.
(4) Bu Kanunun
yayımı tarihinden itibaren, bu Kanunun 1 inci
maddesinin; (a) ve (b) bentlerinde yer alan idare, kurum
ve kuruluşlar için en geç 90 gün, (c) bendinde yer alan
idareler için 120 gün içerisinde; sürekli işçi
kadrolarına veya sözleşmeli personel statüsüne
geçirileceklerin yaptıkları iş ve bulundukları pozisyon,
bu kurumdaki toplam çalışma süreleri, sosyal güvenlik
kurumlarına tâbi toplam çalışma süreleri, doğum
tarihleri, öğrenim durumları ile çalıştıkları son
yıldaki fiilî çalışma süreleri ve geçirilmeleri önerilen
kadro veya pozisyon unvanlarına ilişkin teklifleri; 1
inci maddenin (a) bendinde belirtilen idarelerce Devlet
Personel Başkanlığı ve Maliye Bakanlığına, (b) bendinde
belirtilen kuruluşlarca Hazine Müsteşarlığı
(özelleştirme programına alınanlar için Özelleştirme
İdaresi Başkanlığına) ve Devlet Personel Başkanlığına,
(c) bendinde belirtilen kurumlarca İçişleri Bakanlığı ve
Maliye Bakanlığına gönderilir.
(5) İlgili
idare, kurum ve kuruluşlarca sürekli işçi kadrolarına
veya sözleşmeli personel statüsüne geçirilmesi teklif
edilen geçici işçiler; bu Kanunun 1 inci maddesinin (a)
bendi kapsamındaki idarelerde Devlet Personel
Başkanlığının görüşü üzerine Maliye Bakanlığının izni
ile sürekli işçi kadrolarına veya sözleşmeli personel
statüsüne, (b) bendi kapsamındaki kuruluşlarda Hazine
Müsteşarlığının (özelleştirme programına alınanlar için
Özelleştirme İdaresi Başkanlığının) görüşü üzerine
Devlet Personel Başkanlığının izni ile sürekli işçi
kadrolarına, (c) bendi kapsamındaki kurum ve
kuruluşlarda ise İçişleri Bakanlığı ve Maliye
Bakanlığının müşterek izni ile sözleşmeli personel
statüsüne veya sürekli işçi kadrolarına geçirilir.
(6) Sürekli
işçi kadrolarına veya sözleşmeli personel statüsüne
geçirilecek geçici işçiler için öncelikli olarak ilgili
idare, kurum ve kuruluşların geçici iş pozisyon
vizelerinde belirtilen teşkilâtlarının mevcut boş
sürekli işçi kadroları veya sözleşmeli personel
pozisyonları ile sözleşmeli personel çalıştırılmasına
esas alınan norm kadrolardan boş olanlar kullanılır.
Sürekli işçi kadrolarının veya pozisyonlarının yeterli
olmaması hâlinde, ilgili mevzuat hükümleri çerçevesinde
bu teşkilâtlar için sürekli işçi kadroları veya
sözleşmeli personel pozisyonları vize edilir. Beşinci
fıkra uyarınca yapılan geçiş
işlemi sebebiyle 1 inci maddenin (c) bendinde yer alan
kurum ve kuruluşlardaki sürekli işçi sayısının, norm
kadrosunda yer alan sürekli işçi kadro sayısını aşması
hâlinde, aşan sayı kadar sürekli işçi kadro sayısı
ilgili kurumun norm kadro sayısına ilave edilmiş
sayılır. Ancak, bu kurum ve kuruluşlardaki sürekli işçi
sayısı, 3/4/2006 tarihli ve 2006/10265 sayılı Bakanlar
Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan İl Özel İdareleri
Norm Kadro İlke ve Standartlarına İlişkin Esaslar ile
İçişleri Bakanlığınca yürürlüğe konulan Belediye ve
Bağlı Kuruluşları ile Mahalli İdare Birlikleri Norm
Kadro İlke ve Standartlarına Dair Yönetmelikte
belirlenen sayının altına düşünceye kadar boşalan
sürekli işçi kadroları iptal edilmiş sayılır.
(7) Sürekli
işçi kadrosuna geçirilenlerin, ilgili idare, kurum ve
kuruluşlarca Türkiye İş Kurumuna tescillerinin
yaptırılması zorunludur. Tescili yapılacak işçilerin,
ilgili idare, kurum ve kuruluşlarda 2006 yılı içerisinde
toplam 6 ay ve daha fazla sürelerle vizeli geçici iş
pozisyonlarında işçi olarak çalıştığının belgelenmesini
sağlamak üzere, 17/7/1964 tarihli ve 506 sayılı Sosyal
Sigortalar Kanununun 79 uncu maddesi uyarınca Sosyal
Sigortalar Kurumuna bildirilen Aylık Prim ve Hizmet
Belgelerinin resmî onaylı örneklerinin ibraz edilmesi
zorunludur. Türkiye İş Kurumu tarafından tescili
yapılmayanlar sürekli işçi kadrosuna geçirilmiş
sayılmazlar. Bu fıkra uyarınca yapılacak işlemler için
Türkiye İş Kurumuna herhangi bir masraf karşılığı
ödenmez.
(8) Geçici
işçilerin sürekli işçi kadrolarına veya sözleşmeli
personel statüsüne geçiş
işlemleri bu Kanunun yayımı tarihinden itibaren altı ay
içerisinde tamamlanır.
(9) Bu Kanunun
yayımı tarihi itibarıyla boş olan geçici iş pozisyonları
ile sürekli işçi kadrolarına veya sözleşmeli personel
statüsüne yapılan geçişler
nedeniyle boşalacak geçici iş pozisyonları başka bir
işleme gerek kalmaksızın iptal edilmiş sayılır.
(10)
Sözleşmeli personel statüsüne geçirilenlere iş
mevzuatına göre herhangi bir tazminat ödenmez. Bu
personelin önceden kıdem tazminatı ödenmiş süreleri
hariç, kıdem tazminatına esas olan toplam hizmet
süreleri, 657 sayılı Kanunun 4 üncü maddesinin (B)
fıkrasında belirtilen iş sonu tazminatına hak kazanmada
ve hesabında dikkate alınır.
(11) Birinci
fıkra hükümlerine göre geçici iş pozisyonlarından
sürekli işçi kadrolarına geçirilmiş olmalarından dolayı,
bu işçilerin mevcut ücret düzeylerinde ve diğer malî ve
sosyal haklarında artış yapılamaz ve ücret
skalaları değiştirilemez. Bu
işçilere sadece 2007 yılı ve sonraki yıllardaki toplu iş
sözleşmeleri ile belirlenecek genel ücret artışları
uygulanır.
(12) Bu Kanun
uyarınca belediyelerde geçici iş pozisyonlarında çalışan
geçici işçilerin sürekli işçi kadrolarına
ya da sözleşmeli personel
statüsüne geçirilmelerinden dolayı personel giderlerinde
meydana gelecek artış nedeniyle, 5393 sayılı Belediye
Kanununun 49 uncu maddesinin sekizinci fıkrasında
öngörülen müeyyideler uygulanmaz.
Geçici iş
pozisyonlarında işçi çalıştırılması
MADDE 3 –
(1) Bu Kanunun yayımı tarihinden itibaren 1 inci madde
kapsamındaki idare, kurum ve kuruluşlarda geçici iş
pozisyonlarında işçi çalıştırılamaz.
(2) Ancak
mevsimlik ve kampanya işleri ile orman yangınıyla
mücadele hizmetlerinde bir malî yılda 6 aydan az olmak
üzere vize edilecek geçici iş pozisyonlarında işçi
çalıştırılabilir. Bu şekilde çalıştırılacak işçiler için
her malî yılda;
a) 1 inci
maddenin (a) bendinde belirtilen idarelerce, Maliye
Bakanlığından,
b) 1 inci
maddenin (b) bendinde belirtilen kuruluşlarca, Hazine
Müsteşarlığının (özelleştirme programına alınanlar için
Özelleştirme İdaresi Başkanlığının) onayı üzerine Devlet
Personel Başkanlığından,
c) Belediyeler
ile bunların müessese ve işletmelerinde (Türk Ticaret
Kanunu hükümlerine göre kurulmuş olan şirketler hariç)
ve mahallî idare birliklerinde, Belediye ve Bağlı
Kuruluşları ile Mahalli İdare Birlikleri Norm Kadro İlke
ve Standartlarına Dair Yönetmeliğin 24 üncü maddesi
çerçevesinde yetkili meclislerinden,
geçici iş
pozisyon vizesi alınması zorunludur. Söz konusu vize
işlemi yapılmaksızın geçici işçi çalıştırılamaz ve
herhangi bir ödeme yapılamaz. İl özel idareleri ile
bunların müessese ve işletmelerinde (Türk Ticaret Kanunu
hükümlerine göre kurulmuş olan şirketler hariç) bu fıkra
hükümlerine göre geçici işçi çalıştırılabilmesine
ilişkin usûl ve esaslar İçişleri Bakanlığı tarafından
belirlenir.
Çeşitli
hükümler
MADDE 4 –
(1) 14/7/1965 tarihli ve 657 sayılı Devlet Memurları
Kanununun;
a) 4 üncü
maddesinin (B) fıkrasının ikinci paragrafı yürürlükten
kaldırılmış, üçüncü paragrafında yer alan ", Bakanlar
Kurulunca tespit edilecek esas ve şartlarla" ibaresi
madde metninden çıkarılmış ve aynı paragrafta yer alan
"Milli Savunma Bakanlığı ile Jandarma Genel Komutanlığı"
ibaresi "bu Kanuna tâbi kamu idarelerinde" şeklinde
değiştirilmiş ve anılan fıkranın sonuna "Sözleşmeli
personel seçiminde uygulanacak sınav ile istisnaları,
bunlara ödenebilecek ücretlerin üst sınırları ile
verilecek iş sonu tazminatı miktarı, kullandırılacak
izinler ve bu hususlara ilişkin esas ve usûller Bakanlar
Kurulunca kararlaştırılır." paragrafı eklenmiştir.
b) 4 üncü
maddesinin (D) fıkrasının birinci cümlesi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
"(A), (B) ve (C)
fıkralarında belirtilenler dışında kalan ve ilgili
mevzuatı gereğince tahsis edilen sürekli işçi
kadrolarında belirsiz süreli iş sözleşmeleriyle
çalıştırılan sürekli işçiler ile mevsimlik veya kampanya
işlerinde ya da orman
yangınıyla mücadele hizmetlerinde ilgili mevzuatına göre
geçici iş pozisyonlarında altı aydan az olmak üzere
belirli süreli iş sözleşmeleriyle çalıştırılan geçici
işçilerdir."
(2) 25/6/2001
tarihli ve 4688 sayılı Kamu Görevlileri Sendikaları
Kanununun 3 üncü maddesinin (a) bendinde yer alan
"pozisyonunda daimi suretle" ibaresi "sözleşmeli
personel pozisyonunda" şeklinde değiştirilmiştir.
(3) 22/1/1990
tarihli ve 399 sayılı Kamu İktisadi Teşebbüsleri
Personel Rejiminin Düzenlenmesi ve 233 Sayılı Kanun
Hükmünde Kararnamenin Bazı Maddelerinin Yürürlükten
Kaldırılmasına Dair Kanun Hükmünde Kararnamenin 26
ncı maddesinin birinci
fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Temel ücret
tutarları, sözleşmeli personelin unvanı, eğitim düzeyi,
iş gerekleri, işyeri ve çalışma şartları dikkate alınmak
suretiyle teşebbüs ve bağlı ortaklıklarca tespit
edilir."
Sürekli işçi
kadrosuna veya sözleşmeli personel statüsüne
geçişi yapılamayan personel
GEÇİCİ MADDE 1
– (1) Bu Kanunun
1 inci maddesinde belirtilen şartları taşımadıkları için
sürekli işçi kadrolarına veya sözleşmeli personel
statüsüne geçişi yapılamayan
ve bu Kanunun 3 üncü maddesi kapsamına girmeyen geçici
işçiler, ilgili idare, kurum ve kuruluşlarca bir malî
yılda 6 aydan az olmak üzere ve bu Kanunun 3 üncü
maddesinde belirtilen usûle göre vizesi yapılacak geçici
iş pozisyonlarında çalıştırılmaya devam olunabilir.
(2) Sözleşmeli
personel statüsüne geçmeyi
kabul etmeyenler, 2006 yılındaki çalışma sürelerini
aşmamak kaydıyla bu Kanunun 3 üncü maddesinde belirtilen
usûle göre vizesi yapılacak geçici iş pozisyonlarında
istihdam edilmeye devam olunurlar.
(3) Ancak; bu
maddenin birinci ve ikinci fıkraları kapsamına
girenlerin bağlı bulunduğu sosyal güvenlik kurumundan
yaşlılık veya emeklilik aylığı bağlanmasına hak
kazanacakları tarihte iş sözleşmeleri tüm yasal hakları
ödenmek suretiyle sona erdirilir.
(4) Bu madde
kapsamındaki geçici işçiler için vize edilen geçici iş
pozisyonlarının herhangi bir nedenle boşalması hâlinde
bu pozisyonlar iptal edilmiş sayılır.
İş sözleşmesi
feshedilenler
GEÇİCİ MADDE 2
– (1) 28/5/1986
tarihli ve 3291 sayılı 1211 Sayılı Türkiye Cumhuriyet
Merkez Bankası Kanunu, 3182 Sayılı Bankalar Kanunu, 2983
Sayılı Tasarrufların Teşviki ve Kamu Yatırımlarının
Hızlandırılması Hakkında Kanun, 2985 Sayılı Toplu Konut
Kanunu, 7/11/1985 Tarihli ve 3238 Sayılı Kanun, 2499
Sayılı Sermaye Piyasası Kanununda Değişiklik Yapılması
ve 1177 Sayılı Tütün ve Tütün Tekeli Kanununun Bazı
Maddelerinin Yürürlükten Kaldırılması ve Kamu İktisadi
Teşebbüslerinin Özelleştirilmesi Hakkında Kanun ile 4046
sayılı Kanun gereğince Özelleştirme İdaresi Başkanlığına
bağlı kuruluşlara (iştirakler hariç) yönelik 1/1/1992
ilâ 20/10/2004 tarihleri arasında gerçekleştirilen
özelleştirme uygulamaları neticesinde İş Kanunu
hükümlerine tâbi daimî veya geçici işçilerden (kapsam
dışı personel hariç), 20/10/2004 tarihli Resmî Gazetede
yayımlanan, 3/5/2004 tarihli ve 2004/7898 sayılı
Bakanlar Kurulu Kararı eki Esasların 1 inci maddesinde
belirtildiği şekilde iş sözleşmesi, 1/1/1992 ilâ bu
Kanunun yayımı tarihini izleyen otuz gün içerisinde
kamu veya özel sektör tarafından feshedilenler, müracaat
tarihi itibarıyla herhangi bir sosyal güvenlik
kurumundan emeklilik veya yaşlılık aylığı almaya hak
kazanmadıkları takdirde Özelleştirme İdaresi
Başkanlığınca istenilecek belgeleri bu Kanunun yayımı
tarihinden itibaren altmış gün içerisinde Özelleştirme
İdaresi Başkanlığına teslim etmeleri hâlinde anılan
Esaslarda belirtilen hükümler çerçevesinde istihdam
edilirler.
GEÇİCİ MADDE 3
– (1) Mesleğe
özel yarışma sınavı ile giren ve belirli süreli meslek
içi eğitimden sonra özel bir yeterlik sınavı sonucu
müfettişliğe atanarak 399 sayılı Kanun Hükmünde
Kararname eki (1) sayılı cetvelde yer alan müfettiş veya
başmüfettiş unvanlı kadrolarda görev yapan veya yapmış
olanlardan, 4046 sayılı Kanun hükümleri uyarınca yapılan
nakil işlemleri sebebiyle 21/7/2005 tarihinden önce söz
konusu kadrolara atanmamış ve halen nakledildikleri
kadrolarda çalışanlar, istekleri halinde, 30 gün içinde
çalışmakta oldukları kurum aracılığıyla 4046 sayılı
Kanunun 22 nci maddesi
uyarınca müfettiş kadrolarına atanmak üzere Devlet
Personel Başkanlığına bildirilir. Bu şekilde yeni bir
kadroya atananlardan, haklarında şahsa bağlı hak ve/veya
fark tazminatı uygulaması devam eden personelin 4046
sayılı Kanunun 22 nci
maddesinin altıncı fıkrasındaki hakları devam eder.
Ancak, bu madde uyarınca yapılan atamalar ilgililerin
şahsa bağlı haklarının ve fark tazminatının tespitine
esas önceki kadro ve pozisyonlarının ücretlerinin
artırılması veya şahsa bağlı haktan yararlanma süresinin
yeniden başlaması sonucunu doğurmaz.
GEÇİCİ MADDE 4
– (1) Bu Kanunun
uygulanmasında, 26/12/2006 tarihli ve 5565 sayılı 2007
Yılı Merkezî Yönetim Bütçe Kanununun 24 ve 25 inci
maddelerindeki kısıtlamalar uygulanmaz.
Yürürlük
MADDE 5 –
(1) Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 6 –
(1) Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
20/4/2007 |