EMEK PLATFORMUNUN TALEPLERİ VE SOSYAL
SİGORTALAR VE GENEL SAĞLIK SİGORTASI KANUNUNDA YAPILAN DÜZENLEMELER
Emekli aylığını hakketme:
1- Emek Platformunun talebi: Emekli
aylığını hakketmek için, Sosyal Sigortalar Kanununda öngörüldüğü
şekilde, kadının 58, erkeğin 60 yaşını doldurması ve 7000 gün prim
ödemiş olması koşulunun aynen korunması
Kanunlaşan Durum:
Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanununda
emeklilik yaşını, 2036 yılından başlayıp kademeli olarak kadın ve
erkek için 65’e yükselten hükümde hiçbir değişiklik yapılmamıştır.
Ancak prim gün sayılarını tamamlayan, 58 yaşında emekli olması
gereken kadınlardan, 60 yaşında emekli olması gereken erkeklerden,
bu yaşlarını 2036 yılından sonra tamamlayacak olanların bu yıldan
itibaren, kademeli olarak yükseltilen emeklilik yaşlarına tabi
olmaksızın 58-60 yaşlarında emekli olmalarına imkan tanıyan
düzenleme yapılmıştır.
İlk defa bu kanuna tabi olarak işe başlayacak sigortalıların
emekliliği hakketmek için doldurmaları gereken prim gün sayıları
9000’den 7200’e düşürülmüştür.
(Tasarıda, SSGSS kanunu ile emeklilik yaşını kadın ve erkekte
kademeli olarak 65’e, prim gün sayısını 9 bin güne yükselten hükümle
ilgili her hangi bir değişiklik öngörülmemiştir.
Fiili hizmet zammı
2- Emek Platformunun talebi: Halen fiili hizmet zammından
yararlanan çalışanlarında bu haklarının devam ettirilmesinin
sağlanması
Kanunlaşan durum: Emek Platformu’nun talebi kabul edilmedi. Ağır ve
tehlikeli işler yönetmeliği eki 1 sayılı cetvelde yer alan, kadın ve
18 yaşından küçük çocukların çalıştırılmadığı, günlük mesai
yönetmenliği uyarınca günde 7,5 saatten az çalışılan ve beşinci risk
grubunda yer alan sigortalıların fiili hizmet zammından
yararlanmaları ön görüldü.
Malullük ve Ölüm aylığını hakketme
3- Emek Platformunun talebi: Malullük ve ölüm aylığını hakketmek
için, Sosyal Sigortalar Kanununda olduğu şekli ile 5 yıllık
sigortalılık süresini tamamlayıp, 900 gün prim ödenmiş olma
koşulunun aynen korunması,
Kanunlaşan durum:
Malullük aylığını hakketmek için, 10 yıllık sigortalılık süresinin
tamamlanması, 1800 gün prim ödenmiş olması öngörülmüştür.
Ancak raporla bakıma muhtaç durumda olduğu tespit edilen malullere
aylık bağlanması için 1800 gün prim ödemiş olmaları yeterli
sayılmıştır.
(Tasarıda Malullük aylığını hakketmek için, muhtaç olanlar dahil 10
yıllık sigortalılık süresinin tamamlanması, 1800 gün prim ödenmesi
ön görülmüştü)
Ölüm aylığını hakketmek için, (borçlanılarak prim ödeme süreleri
hariç) 5 yıl sigortalılık süresini tamamlanması, 900 gün prim ödemiş
olması öngörülmüştür.
(Tasarıda, ölüm aylığını hakketmek için, 10 yıl sigortalılık
süresini tamamlamak, 1800 gün prim ödemiş olmak ön görülmekteydi)
Aylık Bağlama Oranı
4- Emek Platformu’nun talebi: Aylık bağlama oranının, Sosyal
Sigortalar Kanununda olduğu şekli ile 9000 gün prim için %65 oranın
korunması
Kanunlaşan durum
Bu kanunun yürürlük tarihinden önce sigortalı olanların ilk 10
yıllık prim gün sayıların (3600 gün) doluncaya kadar her 360 gün
için %3,
Bu kanunun yürürlük tarihinden sonra ilk defa işe başlayacak
sigortalıların ödedikleri her 360 prim gün sayısı için %2 olması
öngörülmüştür.
(Tasarıda sigortalılık sürelerine bakılmaksızın halen çalışanlar
dahil kanunun yürürlük tarihinden itibaren her 360 günlük prim için
%2 oran ön görülmüştü)
Güncelleme Katsayısı5- Emek Platformunun talebi: Emekli
aylıklarının hesaplanmasına ilişkin kazançların güncellenmesinde
Sosyal Sigortalar Kanununda olduğu şekli ile gelişme hızının
%100’nün dikkate alınması
Kanunlaşan durum: Güncelleme kat sayısının, önceki yılda gerçekleşen
Tüketici enflasyonu oranının %100 ile gelişme hızının %30’nun
toplamına, bir sayısının ilavesi ile tespit edilmesi öngörülmüştür.
(Tasarıda güncelleme katsayısının tespitinde gelişme hızının
%25’inin dikkate alınması öngörülmüştü)
Sürekli İşgöremezlik geliri
6- Emek Platformunun talebi: İş kazası ve Meslek hastalığı sonucu
%25 ve daha yukarı oranda meslekte kazanma gücünü kaybeden
sigortalılara bağlanacak sürekli iş göremezlik gelirine Sosyal
Sigortalar Kanununda olduğu şekli ile alt sınır konması,
Kanunlaşan durum: İş kazası ve meslek hastalığı sonucu %25 ve daha
yukarı oranda çalışma gücünü kaybeden sigortalılara bağlanacak
sürekli iş göremezlik gelirine alt sınır konulması kabul
edilmemiştir.
Ancak iş kazası ve meslek hastalığı sonucu sürekli tam iş göremez
duruma düşüp muhtaç durumda olanlara bağlanacak gelirin oranının %85
olması öngörülmüştür.
(Tasarıda, Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası kanununda
olduğu şekli ile bağlanacak gelirlere alt sınır konması
öngörülmemişti)
Aylıklara alt sınır konması
7- Emek Platformunun talebi: Özellikle mevsimlik, geçici sürekli ve
yarı zamanlı çalışanlara bağlanacak aylıklarda meydana gelecek
düşmenin önlenmesi için alt sınır konması,
Kanunlaşan durum: Bekar sigortalılara bağlanacak aylıkların, prime
esas kazancın %35’inden evli veya çocuklu sigortalılara bağlanacak
aylıkların %40’dan az olmaması ön görülmüştür.
Ölen sigortalıların hak sahiplerine bağlanacak ölüm aylığının
oranının ise, hak sahibinin bir kişi olması durumunda sigortalının
aylığının %80’inden, iki kişi olması halinde %90’nından az olmaması
da öngörülmüştür.
(Tasarıda evli bekar ayrımı yapılmaksızın aylıklar için alt sınır
prime esas kazancın %35’i öngörülmüş, hak sahiplerine bağlanacak
ölüm aylıklarında ise herhangi bir oran belirlenmemişti)
Dul eş aylığı
8- Emek Platformunun Talebi: Çalışan, gelir ve aylık alan çocuksuz
dul eşe bağlanacak aylığın oranının Sosyal Sigortalar Kanununda
olduğu şekli ile %75 olarak kalması,
Kanunlaşan Durum: Çalışan, gelir ve aylık alan çocuksuz dul eşe
bağlanacak dul aylığının oranının %50 olması öngörülmüştür.
(Tasarıda, Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanununda
olduğu şekli ile çalışan, gelir ve aylık alan çocuksuz dul eşe
bağlanacak aylığın oranı %50 olarak belirlenmişti)
Emekli Aylıklarının Yükseltilmesi
9- Emek Platformunun talebi: Emekli aylıklarının yükseltilmesinde
önceki yılda gerçekleşen gelişme hızı oranının da dikkate alınarak
refahtan pay verilmesi
Kanunlaşan Durum: Emekli aylıklarının iki dönemde, önceki 6 aylık
sürelerde gerçekleşen Tüketici enflasyonu oranı kadar artırılması
öngörülmüş, emekli aylıklarının artırılmasına herhangi bir sınır
konmayarak Bakanlar Kurulunun aylıkları artırmasına imkan
sağlanmıştır.
Süt Emzirme Yardımı
10- Emek Platformunun talebi: Süt emzirme yardımının Sosyal
Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanununda olduğu şekli ile
asgari ücretin 1/3 oranında 6 ay süre ile verilmesi
Kanunlaşan Durum: Süt emzirme yardımı miktarının, kurumca
belirlenerek, Bakanın onayı ile tespit edilmesi öngörülmüştür.
(Tasarıda süt emzirme yardımı miktarı, asgari ücretin 1/3 tutarında
bir defa olarak ödenmesi öngörülmüştü)
Cenaze yardımı
11- Emek Platformunun talebi: Cenaze yardımının Sosyal Sigortalar ve
Genel Sağlık Sigortası Kanununda olduğu şekli ile asgari ücretin 3
katı tutarında verilmesi
Kanunlaşan Durum: Cenaze yardımı tutarının, kurumca belirlenerek,
Bakanın onayı ile tespit edilmesi öngörülmüştür.
(Tasarıda cenaze yardımı tutarı bir asgari ücret olarak
öngörülmüştü)
Evlenme Yardımı
12- Emek Platformunun talebi: Yetim kız çocuklarına verilmekte olan
evlenme yardımının tutarının Sosyal Sigortalar Kanununda olduğu
şekli ile yetim aylığının 24 katı tutarında olması
Kanunlaşan Durum: Yetim kız çocuklarına verilecek evlilik yardımı
tutarının, yetim aylığının 24 katı olması öngörülmüştür.
(Tasarıda yetim kız çocuklarına ve dul eşlere verilecek evlilik
yardımı tutarının, dul , yetim aylığının 12 katı olarak ön
görülmüştü)
Sağlık hizmetleri
13- Emek Platformunun talebi: Çalışanlar ile emekli dul ve
yetimlerin yararlanacakları sağlık hizmetlerine ilişkin tedavi
yöntemlerinin, ilaç, protez, ortez, tıbbi araç ve gereçlerin miktar
ve sürelerini belirleme yetkisinin kurum yönetimine bırakılmaması,
bunları belirleyecek komisyonlarda, karar verme sürecine katılma
yetkisinde meslek örgütleri temsilcilerinin de bulunması,
Kanunlaşan Durum: Sigortalılara, emeklilere bunların hak sahibi
durumundaki aile fertleri ile dul ve yetimlere verilecek sağlık
hizmetlerine ilişkin tedavi yöntemlerini, ilaç, protez, ortez, tıbbi
araç ve gereçlerin miktar ve sürelerini belirleme yetkisi kuruma
bırakılmış, kurumun bu hizmetlerin belirlenmesi için ister ise
komisyon kurması öngörülmüştür.
(Tasarıda yukarıda kanunlaşan düzenleme aynen öngörülmüştü)
Diş Protezi
14- Emek Platformunun talebi: Diş protezlerinin verilmesi için
öngörülen 18 yaşını doldurmamış olmak 45 yaşından gün almak
şeklindeki yaş sınırın ve %50 oranında katılım payı alınmasının
kaldırılarak, Sosyal Sigortalar Kanununda olduğu şekli ile yaş
sınırı aranmaksızın diş protezlerinin verilmesi
Kanunlaşan Durum: Sigortalılara, emeklilere, bunların hak sahibi
durumundaki aile fertlerine, dul ve yetimlere verilecek diş
protezlerinde yaş sınırının aranmaması, protezler için belirlenecek
oranda katılım payı alınarak verilmesi ön görülmüştür.
(Tasarıda, diş protezlerinin 18 yaşını doldurmamış, 45 yaşından gün
almamış kişilere verilmesi halinde diş protezi bedelinin %50 sinin
kendileri tarafından ödenmesi öngörülmekte idi)
Sağlık hizmetlerinden fark alınması
15- Emek Platformunun talebi: Çalışanlar ile emekli dul ve
yetimlerden, özel hastanelerin tedavileri nedeniyle fark ücret
almaması,
Kanunlaşan Durum: Özel hastanelerin, hastalardan sağlık hizmetleri
bedelinin bir katı tutarında kurumca belirlenecek miktarda fark
alması ve bu miktarı artırmaya Bakanlar Kurulunun yetkili olması
öngörülmüştür.
(Tasarıda, özel hastanelerin yaptıkları sağlık hizmetleri bedelinin
%20’sinin hastalardan alması öngörülmekteydi)
Alternatif Tedavi yöntemlerinden yararlanma
16- Emek Platformunun talebi: Sigortalı hastaların
yararlanacakları alternatif tedavi yöntemlerinden fark ücret
alınmaması
Kanunlaşan Durum: Bu kanun uyarınca oluşturulacak komisyonların
belirleyeceği tedavi yöntemleri dışındaki bir yöntemle tedavi olmak
isteyen hastanın, bu tedavi yöntemi için belirlenen fiyatın 3 katı
tutarına kadar fark ücret ödemesi öngörülmüştür.
(Tasarıda yukarıdaki düzenleme aynen öngörülmüştü)
Katılım payı
17- Emek Platformunun talebi: Ayaktan ve yatarak yapılan
tedaviler ile ilaçlardan, protez, ortez, tıbbi araç ve gereçlerden
katılım payı alınmaması
Kanunlaşan Durum: Yatarak yapılacak tedavilerden katılım payı
alınmasını ön gören düzenleme madde metninden çıkartılmış, ayaktan
tedavilerde 2 YTL katılım payını alma, bu katılım payını hiç almama
veya %10 oranında artırma yetkisinin kuruma verilmesi ile kronik
hastalıklar için gerekli olan ilaçlar ile hayati öneme haiz protez,
ortez, tıbbi araç ve gereçlerden katılım payı alınmaması
öngörülmüştür.
(Tasarıda, ayaktan tedavilerde 2 YTL, yatarak yapılacak tedavilerde
verilen sağlık hizmeti bedelinin %1 tutarında, ilaçların, protez,
ortez tıbbi araç ve gereçlerin %10-20’si oranlarında katılım payı
alınması öngörülmüştü)
İş akdi sona eren ve mevsimlik işçilerin sağlık hizmetlerinden
yararlanmaları
18- Emek Platformunun talebi: Çalışması sona eren sigortalılardan
sigortalı niteliklerinin sona erdiği tarihten önceki bir yıl içinde
90 gün prim ödemiş olanların kendilerinin, 120 gün prim ödemiş
olanların kendileri ile hak sahibi durumundaki aile fertlerinin 6 ay
süre ile sağlık yardımlarından yararlanmaları, mevsimlik işçilerin
ise hizmet akitlerinin askıda olup çalışmadıkları sürece sağlık
hizmetlerinden yararlanma haklarının devam ettirilmesi
Kanunlaşan Durum: İş akdi sona erdiği tarihten önceki yıl içinde 90
gün zorunlu sigortalı olanların işten ayrıldıkları tarihten itibaren
90 gün süre ile kendilerinin ve hak sahibi durumundaki aile
fertlerinin sağlık yardımlarından yararlanmaları öngörülmüştür.
Kamuda çalışan mevsimlik işçilerin işleri gereği hizmet akitlerinin
askıda olup çalışmadıkları sürece genel sağlık sigortası primlerinin
işverenlerince ödemesi kabul edilmiştir.
(Tasarıda iş akdi sona eren sigortalıların genel sağlık sigortası
primlerini kendilerinin ödemesi, yoksun olduklarının kanıtlanması
halinde ise devletçe ödenmesi öngörülmüştü)
Yoksulluk sınırı
19- Emek Platformunun talebi: Genel Sağlık Sigortası primlerini
devletin ödeyeceği yoksul kişilerin belirlenmesinde öngörülecek
aylık gelir sınırının ülke gerçeklerine uygun olarak belirlenmesi
Kanunlaşan Durum: Genel Sağlık Sigortası primlerini devletin
ödeyeceği kişilerin belirlenmesinde, kişi başına düşen aylık
gelirlerinin asgari ücretin brüt tutarının 1/3 den az olması ön
görülmüştür.
(Tasarı da yoksulluk sınırı, aylık gelirin asgari ücretin netinin
1/3 den az olması öngörülmüştü)
(Türk-İş tarafından yapılan
açıklamadır)
|