PETKİM SATIŞI GERÇEKLEŞTİRİLMEMELİDİR!
28.11.2007
Bilindiği gibi Petkim'in %
51 oranındaki kamu hissesinin blok satış yoluyla özelleştirilmesine
ilişkin olarak 05.07.2007 tarihinde yapılan ve 8 yatırımcının katıldığı
ihale sonucunda en yüksek teklifi 2 milyar 50 milyon ABD doları bedel
ile "TransCentralAsia Petrochemical Holding Ortak Girişim Grubu"nun
verdiği açıklanarak, artırma işlemi sonuçlandırılmıştır. İhaleyi kazanan grubun yetkilileri, bu ortaklıkta Kazak hisselerinin ağırlıkta olduğunu belirtmişler ancak, medyada konsorsiyumun arkasında Ermeni Diaspora'sının bulunduğu haberlerinin yer alması, kamuoyunda tepkilere yol açmıştır.
ÖİB, söz konusu ihale
sürecinde, özelleştirme ihale işlemlerinde oluşan teamüllere ve
uygulamaların dışına çıkmış, ihale sürecini belirsiz bir süre askıya
alarak hiçbir işlem yapmamıştır. Aradan 3 ay 11 gün geçtikten sonra ÖİB, 16.10.2007 tarihinde hiçbir gerekçe belirtmeden en yüksek teklifi veren birinci sıradaki OGG yerine ikinci sıradaki Socar-Turcas-Injaz OGG'nin adını onay için Rekabet Kurulu'na göndermiştir.
Rekabet Kurulu'nun
08.11.2007 tarihli yazısı ile verilen onaydan sonra 22.11.2007 tarih ve
2007/63 Sayılı ÖYK kararı ile Petkim'in % 51'lik kamu payı, 2 milyar 40
milyon dolar bedelle ikinci en yüksek teklifi veren Socar-Turcas-Injaz
OGG'na ihale şartnamesi çerçevesinde satılmasına onay verilmiştir. İhale sürecinde aleniyet/şeffaflık ilkesi göz ardı edilmiştir
İhalelere teklif veren
firma/konsorsiyumların, önceden hiçbir araştırma ve incelemeye gerek
duyulmadan ihaleye girmelerine izin verilmesi, ihalenin sakatlanmasına
ve ciddiyetini sarsan uygulamalara yol açmaktadır.
Bu ihalede birinci olan
OGG'nin ortaklarının incelenmeden ihaleye sokulması ve sonradan gerekçe
gösterilmeden devre dışı bırakılmasında olduğu gibi, ihalenin verildiği
Ortaklık Grubu hakkında da inceleme yapılmamıştır.
İhaleyi Kazanan OGG'de
yer alan grup firması hakkındaki "Yasaklılık" kararı şartnameye açık
aykırılık teşkil etmektedir
İhale
sürecinin “kamusal denetimi” sağlamaya elverişli araçlar olmaksızın
düzenlendiğinin bir diğer kanıtı da, ihaleyi kazanan OGG’de yer alan
Turcas Grubu firmalarından olan Turcas Petrol A.Ş. hakkında 15.10.2007
tarih ve 26671 Sayılı Resmi Gazetede yayımlanan “bir yıl süreyle tüm
ihalelere katılma yasağı”nın ihale sürecinde göz ardı edilmesidir. Resmi Gazetede yayımlanan “yasaklılık” kararı üzerine, sendikamızca “yasaklılık” kararını veren Karayolları Genel Müdürlüğüne bilgi edinme başvurusu yapılmıştır. Başvurumuza verilen 02.11.2007 tarih ve 2861 sayılı cevap yazısında;
“İdare
tarafından yapılan “Tarsus-Pozantı Ayr-Gaziantep Otoyolu km:164%500’deki
Osmaniye C Tipi Otoyol Hizmet Tesisinin Projelendirilmesi, Yapımı,
Bakımı, İşletilmesi, İşletme Süresince Gayri Safi Hasıla Üzerinden
İdareye Yıllık Pay Ödenmesi ve Görev Süresi Sonunda İdareye Bedelsiz ve
Kullanılabilir Durumda Devredilmesi..” işi ile ilgili idareye şirket
tarafından sunulan “SSK Prim borcu bulunmadığı”nı belirtir yazının sahte
olduğunun anlaşılması üzerine, ilgili firmaya “bir yıl süreyle bütün
görevlendirme ve ihalelere katılmaktan yasaklama kararı verildiği”
belirtilmiştir.
Ekte
sunulan İstanbul Ticaret Odası kayıtları ve Rekabet Kurulu’nun
20.09.2007 tarihli kararından da anlaşılacağı üzere, Turcas grubu bir
aile şirketler topluluğu olup, şirketlerin tamamında aile payı
çoğunluktadır.
Dava konusu satış işlemi
ile ilgili Şartname mahkeme tarafından Sendikamıza tebliğ edilmediği
için Şartname’yi birebir inceleme şansı olmamakla beraber, davalı idare
tarafından hazırlanan diğer Şartnamelerde bu konuda “kesin” hükümler yer
almaktadır. Örneğin, 7 Haziran 2003 tarihli Tüpraş Şartnamesi’nin
“İhaleye katılamayacak Olanlar” başlıklı 10.maddesinde,
“10-
e: ilgili mevzuat hükümleri gereği geçici veya sürekli olarak kamu
ihalelerine katılmaktan men edilmiş gerçek veya tüzelkişiler ve söz
konusu tüzel kişilerde görev alanlar..” denilerek hakkında “yasaklılık” kararı olan tüzel kişi ve tüzel kişi görevlilerinin “ihaleye katılamayacakları” açıkça ortaya konulmuştur.
06.07.2007 tarihli İhale Komisyonu kararı ile de; komisyonca yapılan değerlendirme neticesinde; kamunun yüksek menfaatlerinin korunması amacıyla; İhale Şartnamesinin 10.maddesi çerçevesinde teklif sahipleri hakkında ek bilgi ve bilge sağlanarak gerekli inceleme ve değerlendirmenin yapılması için idareye bildirimde bulunulmasına ve yapılacak bu araştırma sonuçlarına, temin edilecek bilgi ve belgelere göre komisyonca karar alınmasına karar verildiği, ortada ihaleyi sonuçlandıran bir karar olmadığı anlaşılmaktadır.
Bu durumda, 05.07.2007
tarihli ihalede nihai pazarlık görüşmelerinin yapılması, ancak bu
tarihte komisyon tarafından anılan ihaleyi sonuçlandıran bir karar
alınmaması karşısında ortada idari davaya konu edilebilecek
nitelikte, kesin ve yürütülmesi zorunlu bir işlem mevcut olmadığından
davanın incelenme olanağı bulunmamaktadır. .. sonucuna vararak, ihalenin nihai pazarlık aşamasından sonra devam ettiğini, şirketler hakkında ek inceleme yapılması kararı alındığını, ihaleyi sonuçlandıran işlemin dava konusu 22.11.2007 tarihli ÖYK kararı olduğunu ortaya koymuştur.
Danıştay 13.Dairenin
anılan kararı çerçevesinde, 15.10.2007 tarihi itibariyle bütün kamu
görevlendirme/ihalelerinden yasaklanan firmanın adının Rekabet Kuruluna
bildirilmesi ve nihayetinde dava konusu karar ile ihaleyi kazanan firma
olarak belirlenmesinde hukuka uygunluk olmadığı açıktır.
Ayrıca, anılan OGG ile
devir ve benzeri anlaşmaların imzalanması, yasaklılık kararının fiilen
uygulanmaması anlamına gelecek ve şartnamenin açıkça ihlali sonucunu
doğuracaktır. Diğer yandan, ihale süreci devam ederken, Türkiye Cumhurbaşkanı Sayın Abdullah Gül, 6 Kasım 2007 tarihinde Azerbaycan Parlamentosu'nda yaptığı konuşmasında Petkim'in Azerbaycan Devleti'ne verildiğini açıklamıştır (8 Kasım 2007, Radikal. Murat Yetkin, "Ermenistan'la Sorunların Çözülmesini İstiyoruz")
Ayrıca Aralık 2007 tarihinde Türkiye-Azerbaycan ve Gürcistan Cumhurbaşkanlarının katılımı ile gerçekleştirilen Bakü-Tiflis-Kars Demiryolunun temel atma töreninde "Azerbaycan Devleti'nin Türkiye'de bir Petkim'i var" sözleri ile en yetkili ağızdan henüz tamamlanmamış olan bir ihalenin sonucu açıklanmıştır.
Sendikamız ilke olarak, özelleştirme konusu edilen örgütlü olduğumuz işyerlerine yönelik özelleştirme işlemlerinin her aşamasında alınan kararlara karşı yargı yoluna başvurmaktadır. Petkim'in % 51 oranındaki kamu payının özelleştirilmesi sürecinde;
- 08.02.2007 tarih ve 13 Sayılı ÖYK kararının, - 16.03.2007 tarihli ihale ilanı ile dayanağı ihale şartnamesinin iptali istemiyle açtığımız davalar devam etmektedir.
Bu ihaleyi sonuçlandıran
22.11.2007 tarih ve 2007/63 Sayılı ÖYK Kararının iptali için ise
27.11.2007 tarihinde dava açarak hukuk mücadelemizi sürdürmekteyiz. Türkiye devleti petrokimya sektöründen çekilirken, Azerbaycan devleti yerleşiyor
Bu satışla, Türkiye
devleti Türkiye petrokimya sanayinden ve pazarından çekilirken, % 100
devlet kontrolünde olan Socar aracılığıyla Azerbaycan Devleti'nin girişi
sağlanmıştır.
Yılda % 15 büyüme hızına
sahip ve dünya petrokimya sektöründe 5. büyük pazar konumunda olan
ülkemiz, petrokimyasalların üreticisi ülkeler ve şirketler için son
derece cazip bir pazar durumundadır. Bu satış, Türkiye petrokimya sektöründe yabancılaşma yaşanmasına, petrokimya pazarımızın kaybedilmesine ve sayıları 6-8 binlere ulaşan şirketleriyle plastik sektörünün çökmesine yol açacaktır.
Sendikamız, usulsüz işlemlerle özelleştirilmeye çalışılan Petkim'in satışına karşı her türlü mücadeleyi verecektir.
Kamuoyuna saygıyla duyurulur.
Petrol-İş Sendikası Merkez Yönetim Kurulu adına Mustafa Öztaşkın Genel Başkan
|