TÜPRAŞ HİSSELERİNİN İMKB’DE SATIŞIYLA İLGİLİ DAVA: Ankara 12. İdare Mahkemesi ÖİB’den savunma istedi
08.03.2005
Ankara
12. İdare Mahkemesi, Tüpraş’taki yüzde 65.76 kamu payının
yüzde 14.76 oranındaki kısmının İMKB’de, 3.3. 2005 tarihinde
satışa sunulmasıyla ilgili, Petrol-İş Sendikası tarafından
açılan, işlemin iptali ve yürütmenin durdurulması davasında
Özelleştirme İdaresi Başkanlığı’ndan savunma istedi.
Petrol-İş Sendikası
tarafından yapılan açıklamaya göre, Başkan Gürsel Mekik,
üyeler Yüksel Sarıca ve Nizam Taşdemir’den oluşan Ankara 12.
İdare Mahkemesi’nin 07.03. 2005 tarihli, oybirliğiyle aldığı
karar şöyle:
“Olayın
niteliğine ve davanın durumuna göre yürütmenin durdurulması
isteminin, davalı İdare’nin birinci savunması alındıktan
veya yasal savunma verme süresi geçtikten sonra
incelenmesine, 2577 sayılı Kanun’un 16. maddesinin 5.
fıkrası uyarınca dava konusu işleme ilişkin tüm bilgi ve
belgeleri içeren işlem dosyasının aslı veya onaylı bir
örneğinin İdare’nin savunması ile birlikte, Mahkeme
Başkanlığı’na gönderilmesi gerektiğinin davalı İdare’ye
duyurulmasına, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun
27. maddesinin 4. fıkrası gereğince savunma verme süresinin
(15) gün olarak belirlenmesine, 07.03. 2005 tarihinde
oybirliğiyle karar verildi.”
Petrol-İş
neden dava açtı?
Petrol-İş Sendikası
Özelleştirme İdaresi Başkanlığı’nın (ÖİB) Tüpraş’ta sahip
olduğu yüzde 65.76 oranındaki hissesinin yüzde 14.76’lık
bölümünü İMKB Toptan Satışlar Pazarı’nda (TSP) yurtdışına
yönelik kurumsal yatırımcılara satma kararında, işlemin
iptali ve yürütmenin durdurulması için 02 Mart 2005 tarihi
itibariyle Ankara 12. İdare Mahkemesi’nde dava açtı.
ÖİB kararı
ile, Tüpraş hisselerinin 03.03.2005 tarihinde 15.40 YTL’den
satılması öngörülmüş ve hisseler 04 Mart tarihinde İMKB
TSP’de 445 milyon dolara yabancı fonlara satılmıştı.
Hisse satış
işleminin hukuka aykırı olduğu gerekçesiyle açılan dava
dilekçesinde, satış işleminin 4046 sayılı Yasa’ya aykırı
olduğu ve Özelleştirme Yüksek Kurulu (ÖYK) kararı
bulunmadığı, 4054 sayılı Rekabet Yasası ve ilgili yasal
düzenlemeler çerçevesinde Rekabet Kurumu onayı alınmadığı,
satış kararı ve başvuru sürecinin Borsa mevzuatına aykırı
olduğu belirtildi.
Sendika,
hisse satış işleminde yürütmenin durdurulması ve iptali
istemini içeren dava dilekçesinde şu konularda satış
işlemine itiraz etti:
“ 1.
Davalı İdare bu yöntemle özelleştirme yapmak/hisse satışı
gerçekleştirmek hak ve yetkisine sahip değildir
Davalı
İdare, Borsaya bildirdiği açıklamasında bu işlemi hangi
yetkiye dayalı olarak yaptığının açıklamasını yapmamıştır.
Bilindiği gibi 4046 sayılı yasaya göre, asli karar organı
Özelleştirme Yüksek Kurulu olup, ÖİB, sadece, ÖYK tarafından
alınan kararları uygulama merciidir. 4046 sayılı yasanın
ÖYK’nın görevlerini düzenleyen 3.maddesinde,
c) Kuruluşların; satış, kiralama, işletme hakkı devri,
mülkiyetin gayri ayni hakların tesisi ve işin gereğine uygun
sair hukuki tasarruflar ile devredilmelerine ilişkin
özelleştirme yöntemlerinden hangisi ile özelleştirileceğini
belirlemek,
d) Özelleştirme programına alınan kuruluşların "satış,
kiralama, işletme hakkı devri, mülkiyetin gayri ayni
hakların tesisi ve işin gereğine uygun sair hukuki
tasarruflarla gerçek ve/veya özel hukuk tüzel kişilerine
devredilmesi" yöntemleriyle
(1.8.2003 Tarih ve 4971 sayılı Kanunla Değişik)
yapılan ihaleler sonucunda ihale komisyonlarınca verilen
nihai kararları onaylamak, denilerek bu yetki ortaya
konulmuştur.
Böylesi bir
satış işleminin yetki yönünden değerlendirilmesi için,
öncelikle, ÖYK tarafından ÖİB’ye açık bir şekilde işlemin
yapılması için yetki verilip verilmediğinin incelenmesi
gerekmektedir. Tüpraş hisselerinin İMKB Toptan Satışlar
Pazarında satışının yapılabilmesine ilişkin alınmış bir ÖYK
kararı bulunmamaktadır. İşlem öncesinde bu konuda
alınmış ve kamuya duyurulmuş bir ÖYK kararı yoktur.
Tüpraş ile ilgili mevcut 12.10.1999 tarihli ÖYK kararı,
İdare’ye, genel anlamda 4046 sayılı yasa hükümlerine göre
satış yetkisi veren bir karardır.
Oysa, İMKB
Toptan Satışlar Pazarında satış yapılabilmesi için özel
yetki veren bir ÖYK kararının varlığı şarttır. İdare, 2002
yılında Petrol Ofisi A.Ş.’nin %25.8.oranındaki hissesinin
İMKB toptan satışlar pazarında satılabilmesi için işlem
yaptığında, önce 2002/41 sayılı ÖYK kararı alınmıştır.
Bu ÖYK
kararında, açık bir şekilde, İMKB Toptan Satışlar Pazarında
satış yapılabilmesi için İdare’ye yetki verilmiş, satışın
hangi fiyattan ve hangi koşullarda olacağı düzenlenmiş ve bu
ÖYK kararı sonrası alıcı ile satıcı arasında 31.7.2002
tarihli ‘Hisse Satış Sözleşmesi’ imzalanması sonrası satış
yapılabilmiştir.
Şimdiyse,
ortada yetki veren ÖYK kararı olmadan, hisse satış
sözleşmesi imzalanmadan iki günlük bir sürede hisse satışı
yapılmak istenilmektedir. Bu husus, dava konusu işlemin açık
bir şekilde 4046 sayılı Yasa hükümlerine aykırılığını ortaya
koymaktadır.
2.
Rekabet Kurumu onayı bulunmamaktadır
Satılmak
istenilen hisse oranı %14.76’dır. Önemli sayılabilecek
oranda bir hisse satılmak istenilmektedir. Böylesi bir satış
öncesi 4054 sayılı Rekabet Yasası ve ilgili yasal
düzenlemeler çerçevesinde Rekabet Kurumundan onay alınma
zorunluluğu bulunmaktadır. Rekabet Yasası hükümlerine göre
bu işlem birleşme/devralma niteliğindedir.Bu
birleşme/devralmanın geçerli olabilmesi için öncesinde
Rekabet Kurumu’na bildirim ve onay alınması yasal
zorunluluktur. Bu olmadan işlem tesisi hukuka aykırı
olacaktır. Bu yönüyle de işlem yetki yönünden sakattır.
3. Satış
kararı ve başvuru süreci Borsa mevzuatına aykırıdır
İMKB’de
toptan satışları içeren en son düzenleme, 21.7.2004
tarihinde İMKB tarafından yayımlanan ‘Toptan Satışlar
Pazarının (TSP) Kuruluş ve İşleyiş Esasları’ ismini taşıyan
207 sayılı Genelge’dir.
Bu
genelgenin ‘V. Başvuru ve Başvuruda İstenen Belgeler’
başlıklı maddesinde, ‘TSP’nda satış başvuruları işlem
yapılmasının talep edildiği tarihten asgari 3 iş günü önce
Borsa Başkanlığına gerekli tüm bilgi ve belgelerle birlikte
tam olarak yapılır. TSP’nda satış başvurularında talep
edilen işlem tarihi SPK’nın ilgili düzenlemelerinde
belirtilen minimum süreden erken olamaz.’hükmü
bulunmaktadır. Bu düzenleme ile en az asgari 3 iş günü
öncesinde Borsa’ya başvuru yapılması gerekirken, 3.3.2005
tarihinde yapılmak istenilen satış ile ilgili Borsa’ya
1.3.2005 tarihinde başvuru yapılmıştır. Bu nedenle başvuru
süre yönünden hukuka aykırıdır.
Ayrıca,
belirlenen satış fiyatı olan 15.40 YTL’ye nasıl ulaşıldığı
belirsizdir. Tüpraş hisseleri 1.3.2005 tarihinde 16.80 YTL
üzerinden işlem görmüştür. Daha düşük bir satış fiyatı
belirlenmesinin gerekçesi bilinmediği gibi, nisan 2005
ayında Genel kurul düzenleyerek 2004 yılı karının
ortaklarına dağıtılması kararı alacak TÜPRAŞ’da, bir ay
öncesinde, normal işlem fiyatının daha altında bir fiyat ile
satış yapılmak istenilmesi, kanımızca kamu yararına aykırı
olacaktır.
D.
Yürütmenin durdurulması istemi hakkında
Satış
kararı kamuoyuna 1.3.2005 tarihinde borsa aracılığıyla
duyurulmuştur. Satışın gerçekleştirilmek istenildiği tarih
ise 3.3.2005’dir, yani, duyurudan sonra iki gün içinde.
Yetki yönünden açık bir şekilde hukuka aykırı olan bu
işlemin yürütmesinin durdurulması öncelikli bir durum olarak
karşımıza çıkmaktadır. Yürütmenin durdurulmaması halinde
yurt dışında yerleşik yatırımcılara hukuka aykırı bir
şekilde satış gerçekleştirilmiş olacak ve ötesinde, idarenin
hukuka aykırı tutumundaki ısrarı nedeniyle ülkemiz güç
durumda kalacaktır.
Tüpraş gibi
ülkenin gözbebeği ve en büyük şirketinin, üstelik de yoğun
bir şekilde tartışılan bir yıllık bir ihale sürecinin
ardından, sessiz sedasız ve toplam 3 günlük sürede, kim
olduğu bilinmeyen ‘yurt dışında yerleşik yabancı kurumsal
yatırımcılara’ satılmak istenilmesi bir çok soru işaretini
de içeren bir başka ÖİB uygulaması olmaktan öte bir anlam
içermemektedir.
Dava
dilekçesinde, yukarıda belirtilmeye çalışılan hususlar
doğrultusunda,
Tüpraş’da bulunan kamu hissesinden %14.76 oranındaki
hissenin İMKB Toptan Satışlar Pazarında 15.40 YTL bedel
üzerinden 3.3.2005 tarihinde yurt dışında yerleşik
kurumsal yabancı yatırımcılara satışına dair ÖİB kararının
iptaline,
Satışın
1.3.2005 tarihinde kamuoyuna duyurulması ve 3.3.2005
tarihinde yapılmak istenilmesi karşısında, dosyanın
ivedilikle incelenmesi ile İdare’nin savunması alınıncaya
kadar yürütmenin durdurulmasına karar verilmesi, akabinde,
dava sonuna kadar yürütmenin durdurulması istendi. Kamuoyuna
saygı ile duyurulur.
Mustafa ÖZTAŞKIN
Petrol-İş Sendikası
Merkez Yönetim Kurulu adına
Genel Başkan |