PETROL-İŞ SENDİKASI ANKARA 12. İDARE MAHKEMESİ’NDE DAVA AÇTI
Tüpraş’ın yüzde 14.76’lık satışında işlemin iptali ve yürütmenin durdurulması istendi
02.03.2005
Petrol-İş Sendikası, Özelleştirme İdaresi Başkanlığı’nın (ÖİB)
Tüpraş’ta sahip olduğu yüzde 65.76 oranındaki hissesinin
14.76’lık bölümünü İMKB Toptan Satışlar Pazarı’nda
yurtdışına yönelik kurumsal yatırımcılara satma kararında,
işlemin iptali ve yürütmenin durdurulması için 02 Mart 2005
tarihi itibariyle Ankara 12. İdare Mahkemesi’nde dava açtı.
ÖİB kararı, Tüpraş hisselerinin 03.03.2005 tarihinde 15.40
YTL’den satılmasını öngörüyor.
Hisse satış işleminin hukuka aykırı olduğu gerekçesiyle
açılan dava dilekçesinde, satış işleminin 4046 sayılı
Yasa’ya aykırı olduğu, Özelleştirme Yüksek Kurulu (ÖYK)
kararı bulunmadığı, 4054 sayılı Rekabet Yasası ve ilgili
yasal düzenlemeler çerçevesinde Rekabet Kurumu onayı
alınmadığı, satış kararı ve başvuru sürecinin Borsa
mevzuatına aykırı olduğu belirtildi.
Petrol-İş Sendikası tarafından yapılan açıklamada, hisse
satış işleminde yürütmenin durdurulması ve iptali istemini
içeren dava dilekçesinde şu gerekçeler gösterildi:
1. Davalı İdare bu yöntemle özelleştirme yapmak/hisse
satışı gerçekleştirmek hak ve yetkisine sahip değildir
Davalı İdare, Borsaya bildirdiği açıklamasında bu işlemi
hangi yetkiye dayalı olarak yaptığının açıklamasını
yapmamıştır. Bilindiği gibi 4046 sayılı yasaya göre, asli
karar organı Özelleştirme Yüksek Kurulu olup, ÖİB, sadece,
ÖYK tarafından alınan kararları uygulama merciidir. 4046
sayılı yasanın ÖYK’nın görevlerini düzenleyen 3.maddesinde,
c) Kuruluşların; satış, kiralama, işletme hakkı devri,
mülkiyetin gayri ayni hakların tesisi ve işin gereğine uygun
sair hukuki tasarruflar ile devredilmelerine ilişkin
özelleştirme yöntemlerinden hangisi ile özelleştirileceğini
belirlemek,
d) Özelleştirme programına alınan kuruluşların "satış,
kiralama, işletme hakkı devri, mülkiyetin gayri ayni
hakların tesisi ve işin gereğine uygun sair hukuki
tasarruflarla gerçek ve/veya özel hukuk tüzel kişilerine
devredilmesi" yöntemleriyle
(1.8.2003 Tarih ve 4971 sayılı Kanunla Değişik)
yapılan ihaleler sonucunda ihale komisyonlarınca verilen
nihai kararları onaylamak, denilerek bu yetki ortaya
konulmuştur.
Böylesi bir satış işleminin yetki yönünden değerlendirilmesi
için, öncelikle, ÖYK tarafından ÖİB’ye açık bir şekilde
işlemin yapılması için yetki verilip verilmediğinin
incelenmesi gerekmektedir. Tüpraş hisselerinin İMKB Toptan
Satışlar Pazarında satışının yapılabilmesine ilişkin alınmış
bir ÖYK kararı bulunmamaktadır. İşlem öncesinde bu konuda
alınmış ve kamuya duyurulmuş bir ÖYK kararı yoktur.
Tüpraş ile ilgili mevcut 12.10.1999 tarihli ÖYK kararı,
İdare’ye, genel anlamda 4046 sayılı yasa hükümlerine göre
satış yetkisi veren bir karardır.
Oysa, İMKB Toptan Satışlar Pazarında satış yapılabilmesi
için özel yetki veren bir ÖYK kararının varlığı şarttır.
İdare, 2002 yılında Petrol Ofisi A.Ş.’nin %25.8.oranındaki
hissesinin İMKB Toptan Satışlar Pazarında satılabilmesi için
işlem yaptığında, önce 2002/41 sayılı ÖYK kararı alınmıştır.
Bu ÖYK kararında, açık bir şekilde, İMKB Toptan Satışlar
Pazarında satış yapılabilmesi için İdare’ye yetki verilmiş,
satışın hangi fiyattan ve hangi koşullarda olacağı
düzenlenmiş ve bu ÖYK kararı sonrası alıcı ile satıcı
arasında 31.7.2002 tarihli ‘Hisse Satış Sözleşmesi’
imzalanması sonrası satış yapılabilmiştir.
Şimdiyse, ortada yetki veren ÖYK kararı olmadan, hisse satış
sözleşmesi imzalanmadan iki günlük bir sürede hisse satışı
yapılmak istenilmektedir. Bu husus, dava konusu işlemin açık
bir şekilde 4046 sayılı yasa hükümlerine aykırılığını ortaya
koymaktadır.
2. Rekabet Kurumu onayı bulunmamaktadır
Satılmak istenilen hisse oranı %14.76’dır. Önemli
sayılabilecek oranda bir hisse satılmak istenilmektedir.
Böylesi bir satış öncesi 4054 sayılı Rekabet Yasası ve
ilgili yasal düzenlemeler çerçevesinde Rekabet Kurumu’ndan
onay alınma zorunluluğu bulunmaktadır. Rekabet Yasası
hükümlerine göre bu işlem birleşme/devralma niteliğindedir.
Bu birleşme/devralmanın geçerli olabilmesi için öncesinde
Rekabet Kurumu’na bildirim ve onay alınması yasal
zorunluluktur. Bu olmadan işlem tesisi hukuka aykırı
olacaktır. Bu yönüyle de işlem yetki yönünden sakattır.
3. Satış kararı ve başvuru süreci Borsa mevzuatına
aykırıdır
İMKB’de toptan satışları içeren en son düzenleme, 21.7.2004
tarihinde İMKB tarafından yayımlanan ‘Toptan Satışlar
Pazarının (TSP) Kuruluş ve İşleyiş Esasları’ ismini taşıyan
207 sayılı Genelge’dir.
Bu genelgenin ‘V. Başvuru ve Başvuruda İstenen Belgeler’
başlıklı maddesinde, ‘TSP’de satış başvuruları işlem
yapılmasının talep edildiği tarihten asgari 3 iş günü önce
Borsa Başkanlığına gerekli tüm bilgi ve belgelerle birlikte
tam olarak yapılır. TSP’de satış başvurularında talep edilen
işlem tarihi SPK’nın ilgili düzenlemelerinde belirtilen
minimum süreden erken olamaz.’hükmü bulunmaktadır. Bu
düzenleme ile en az asgari 3 iş günü öncesinde Borsa’ya
başvuru yapılması gerekirken, 3.3.2005 tarihinde yapılmak
istenilen satış ile ilgili Borsa’ya 1.3.2005 tarihinde
başvuru yapılmıştır. Bu nedenle başvuru süre yönünden hukuka
aykırıdır.
Ayrıca, belirlenen satış fiyatı olan 15.40 YTL’ye nasıl
ulaşıldığı belirsizdir. Tüpraş hisseleri 1.3.2005 tarihinde
16.80 YTL üzerinden işlem görmüştür. Daha düşük bir satış
fiyatı belirlenmesinin gerekçesi bilinmediği gibi, Nisan
2005 ayında Genel Kurul düzenleyerek 2004 yılı karının
ortaklarına dağıtılması kararı alacak TÜPRAŞ’da, bir ay
öncesinde, normal işlem fiyatının daha altında bir fiyat ile
satış yapılmak istenilmesi, kanımızca kamu yararına aykırı
olacaktır.
D. Yürütmenin durdurulması istemi hakkında
Satış kararı kamuoyuna 1.3.2005 tarihinde Borsa aracılığıyla
duyurulmuştur. Satışın gerçekleştirilmek istenildiği tarih
ise 3.3.2005’dir, yani, duyurudan sonra iki gün içinde.
Yetki yönünden açık bir şekilde hukuka aykırı olan bu
işlemin yürütmesinin durdurulması öncelikli bir durum olarak
karşımıza çıkmaktadır. Yürütmenin durdurulmaması halinde
yurt dışında yerleşik yatırımcılara hukuka aykırı bir
şekilde satış gerçekleştirilmiş olacak ve ötesinde,
İdare’nin hukuka aykırı tutumundaki ısrarı nedeniyle ülkemiz
güç durumda kalacaktır.
Tüpraş gibi ülkenin gözbebeği ve en büyük şirketinin,
üstelik de yoğun bir şekilde tartışılan bir yıllık bir ihale
sürecinin ardından, sessiz sedasız ve toplam 3 günlük
sürede, kim olduğu bilinmeyen ‘yurt dışında yerleşik yabancı
kurumsal yatırımcılara’ satılmak istenilmesi bir çok soru
işaretini de içeren bir başka ÖİB uygulaması olmaktan öte
bir anlam içermemektedir.
Dava dilekçesinde, yukarıda belirtilmeye çalışılan hususlar
doğrultusunda,
Tüpraş’da
bulunan kamu hissesinden %14.76 oranındaki hissenin İMKB
Toptan Satışlar Pazarında 15.40 YTL bedel üzerinden
3.3.2005 tarihinde yurt dışında yerleşik kurumsal yabancı
yatırımcılara satışına dair ÖİB kararının iptaline,
Satışın
1.3.2005 tarihinde kamuoyuna duyurulması ve 3.3.2005
tarihinde yapılmak istenilmesi karşısında, dosyanın
ivedilikle incelenmesi ile İdare’nin savunması alınıncaya
kadar yürütmenin durdurulmasına karar verilmesi, akabinde,
dava sonuna kadar yürütmenin durdurulması istendi.
Kamuoyuna saygı ile duyurulur.
Mustafa ÖZTAŞKIN
Petrol-İş Sendikası
Merkez Yönetim Kurulu adına
Genel Başkan |